راست چین نویسی در Adobe inDesign

راست چین نویسی در Adobe inDesign
راست چین نویسی در Adobe inDesign

آیا ایندیزاین شما از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

پشتیبانی از زبان فارسی در ایندیزاین به این معنی است که زمانی که شما یک نقطه در آخر یک جمله قرار می دهید، آن نقطه در همان آخر خط قرار بگیرید و نیاد اول خط!

اگر اینطور حالتی را ندارید اول با روشن کردن فیلتر شکن یا VPN فیلم زیر را ببینید و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

YouTube ویدئو

(برای دیدن ویدیو آموزشی باید VPN تون روشن باشه! بعد از روشن کردن VPN صفحه را رفرش کنید تا ویدیو را ببینید.)

 

قبل از خواندن این مطلب در صورتی که Indesign شما از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند (کامل پشتیبانی نمیکنه نه اینکه بتونید فقط داخل فارسی بنویسید!) پیشنهاد میکنم با مطلب زیر ابتدا پشتیبانی کامل از زبان فارسی رو به ایندیزاین و هر برنامه دیگه شرکت ادوبی اضافه کنید و سپس در صورت نیاز این مطلب رو بخونید.

افزودن پشتیبانی کامل از زبان فارسی به همه نرم افزار های شرکت ادوبی نسخه های 2017 – 2018 – 2019 – 2020

 

راست چین نویسی در Adobe inDesign

از اون جایی که شرکت عظیم (و بعضا بیشعور!) ادوبی در نسخه جدید نرم افزار هایش مثل سایت هاش داره زبان فارسی و کلا زبان های راست چین رو نادیده میگیره، در نسخه جدید نرم افزار هایی پر استفاده ای مثل indesign و فتوشاپ گزینه های راست چین و چپ چین رو حذف کرده و بصورت پیش فرض هم فارسی رو ساپورت نمیکنن.

در دوره ی ویژگی های جدید فتوشاپ سی سی نسخه 2017 که قبلا اماده کرده بودم و کاملا هم رایگان هست، شما میتونید این قابلیت ها رو در فتوشاپ سی سی 2017 برگردونید و دوباره استفاده کنید ولی در ایندیزاین متاسفانه چنین قابلیت وجود نداره و مثل اینکه کاملا حذفش کردن (یا من تا الان ندیدم).

یکی دوماه پیش که من نصبش کردم هر کاری کردم نتونستم راستچین بنویسم و چون کار ضروری و عجله ای داشتم دیگه وقتم رو روش نگذاشتم و برگشتم به نسخه قبل که قابلیت راست چین چپ چین رو داشت.

اما امروز که با توجه به مشکلات عجیب غریبی که برای ویندوزم پیش اومده بود و حرکات عجیبی از خودش نشون میداد تصمیم گرفتم ویندوز رو عوض کنم و گفتم که بزار یکبار دیگه امتحان کنم ببینم راهی وجود داره یا نه.

بعد از نصب یک پنجره مبنی بر قبول توافقنامه نشون داده میشه که مثل روال گذشته در نصب کننده های نسخه های قدیمی گفتم بزار زبانش رو بر روی English یدعم العربیه قرار بدم شاید این گزینه ها برگشتن.

بعد از اجرا یکراست یکی از کارهام رو داخلش باز کردم ودیدم بدرستی داره زبان فارسی رو نشون میده و میتونم ویرایش هم بکنم( کاری که باز کردم در نسخه قبلی ایندیزاین که قابلیت rtl رو داشت ذخیره کرده بودم!)

اما الان گفتم خوب بزار یک فایل جدید باز کنیم ببینیم هنوز کار میکنه یا نه

بعد از اون ابزار تایپ رو انتخاب کردم و فونت نازنین رو هم انتخاب کردم و نوشتم «سلام»، و اون هم برام نوشت «م‌ا‌ل‌س»!!

همونجا بود که دوباره توهینی رو نثار این شرکت معظم کردم و یادم اومد که این rtl نداشت و چک که کردم دیدم هنوز هم نداره.

با خودم گفتم چطور در اون کاری که باز کردم بدرستی نمایش داده میشد که بعد از جستجوی زیاد به این راه حل برای این مشکل رسیدم.

 

مراحل تایپ فارسی و راست چین در ایندیزاین 2017:

 

برای تایپ فارسی به ترتیب مراحل زیر رو طی کنید

1- با کلید های Ctrl+K وارد تنظیمات ایندیزاین بشوید و در لیست سمت چپ گزینه مورد نظر رو مانند عکس زیر انتخاب کنید

indesign-rtl-1-9434541
افزودن پشتیبانی از زبان فارسی به ایندیزاین 2017

همونطور که در توضیحات زیر عکس می بینید با اینکار ایندیزاین دیگه جملات و کلمات فارسی رو بدرستی نمایش میده ( دیگه درست مینویسه «سلام» )

اما اگر تایپ کنید می بینید که در سمت چپ می نویسه

خوب برای اینکه در سمت راست بنویسم تنها راهی که داریم اینه که به ایندیزاین بگیم، با ایجاد هر نوشته جدید با استفاده از ابزار تایپ حالت اون رو بر روی راستچین قرار بده

2- برای اینکار در قسمت پنل ها مورد پاراگراف استایل رو انتخاب کنید تا پنل اون نمایش داده بشه (اگر نمی بینیدش از منوی ویندوز و قسمت type میتونید بهش دسترسی داشته باشید)

indesign-rtl-2-9447583
افزودن قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017 – شماره 1

3- بعد دوبار بر روی basic paragraph کیلیک کنید که پنجره جدیدی باز بشه و تنظیمات رو مانند من انجام بدید و دیگه تموم! (البته من بر روی راست چین کشیده قرار دادم و اگر شما میخواید بر روی راست چین معمولی قرار بدید گزینه right رو از لیست انتخاب کنید.)

indesign-rtl-3-7778641
افزودن قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017 – شماره 2

 

نکات:

1- در مرحله 3 در لیست گزینه های سمت چپ، مورد basic character formats رو انتخاب کنید و فونت و سایز فونت مورد استفاده در تمام پروژه هاتون رو اونجا بهش معرفی کنید.

2- بعد از انجام نکته 1 و تایید این پنجره، فایل خالی رو به عنوان یک الگو یا template ذخیره کنید که برای پروژه های بعدیتون فقط یک کپی از این فایل در فولدر پروژه مورد نظرتون بندازید و شروع به طراحی کنید(دیگه تنظیمات رو از اول انجام ندید!!)

تمام

لطفا جایی خواستید قرار بدید با ذکر منبع قرار بدید.

دوم اینکه اگر کسی راه بهتری داره لطفا در بخش نظرات بنویسه که هم من یاد بگیرم و هم این پست رو بروز کنم تا دیگران هم یاد بگیرن!

شاد باشید 🙂

 

مطالب مرتبط دیگر:

افزودن پشتیبانی کامل از زبان فارسی به Adobe inDesign 2017-2018

افزودن پشتیبانی از زبان فارسی به ایندیزاین 2017 تا 2021

 

حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 239

75 دیدگاه

    • دقیقا با این روشی که در این پست توضیح دادم میتونید راست به چپ بنویسید (خودم من نوشتم)
      ولی اگر از اول ایندیزاین نصب کرده باشید و حالت story روی left to right باشه، اونوقت مشکل پیدا میشه که در پست بعد از همین پست درباره چگونگی اضافه کردن پشتیبانی کامل از زبان فارسی در ایندیزاین 2017 مطلبی رو نوشتم.
      پیشنهاد میکنم اون مطلب رو بخونید تا همه مسائل مربووط به فارسی نویسی در ایندیزیان 2017 به بعد حل بشه.
      موفق باشید.

  1. سلام
    از راهنماييتون خيلي خيلي ممنونم
    من در استفاده از اينديزاين خيلي خيلي مبتدي هستم و حالا شما فکر کنين در بدو شروع کار با اين نرم افزار با چنين مشکلي مواجه شدم!!
    يه راه حلي پيدا کردم که کارمو راه انداخت. اونم اين بود که توي advanced character formats زبان عربي را براي استايلم انتخاب کردم و سپس در هر باکس متني پس از نوشتن متن مورد نظرم با راست کليک کردن گزينه ي Fill with placeholder text رو ميزنم با اين کار باکس پر از چرت و پرت عربي ميشه ولي اگه حذفشون کني باز هم متن خودتون راست چين باقي ميمونه!! و مشکل حله!!
    راه حل شما رو هنوز امتحان نکردم ولي فکر کنم بهتر باشه.

    • سلام
      ممنون از نظرتون
      اره، درواقع شما اگر یک فایل ایندیزاین که با ورژن قدیمی باشه و text ها در اون راستچین نوشته باشن رو گیر بیارید و یکی از text box ها رو در پروژه جدید اضافه کنید همین کار شما رو بصورت خیلی سریعتر انجام میده (یکی رو به عنوان الگو بگیرید)
      اما اگر میخواید کاملا از فارسی پشتیبانی کنه پست بعد رو ببینید و طبق اون عمل کنید که دیگه هیچ مشکلی نداشته باشید
      موفق باشید

  2. با سلام
    من تو فارسی نوشتن مشکلی ندارم
    اما وقتی میخوام متن رو دوستونه یا چند ستونه کنم تنظیماتش به هم می ریزه و از چپ به راست می شه!
    آیا راه حلی هست که این مشکل رفع بشه!؟

    • سلام
      از منوی windows به به دنبال گزینه ای به نام story باشید و بعد از اینکه پیداش کردید در صورتی که ایندیزاینتون فارسی کامل پشتیلنی کنه، پایین پنلی که باز شده دو دکمه به سمت های چپ و راست وجود داره که این مشکل شما رو حل میکنه
      در صورتی که وجود نداشت باید با روش هایی که من گفتم پشتیبانی از زبان فارسی رو بصروت کامل به نرم افزار اضافه کنید

      موفق باشید

  3. سلام.ممنون از توضیحاتتون.این مشکل حل شد اما وقتی روی فارسی باشم متنی رو وارد کنم کلمات انگلیسیش مستطیل میشه جای نوشته.یا برعکس.اگه رو انگلیسی باشم کلمات فارسی اینجوری میشه.کلا متنی که دوتا زبان رو باهم داشته باشه نمیخونه

    • سلام
      خواهش میکنم
      دلیلش اینه که فونت فارسی که دارید استفاده می کنید شامل حروف انگلیسی نیست و به همین دلیل بصورت مربع/ مستطیل های خالی نشون میده
      شما فونت فارسی کل متنتون رو که انتخاب کردید بعدش باید تک تک این کلماتی که بصورت مربع هستن رو انتخاب کنید و فونتشون رو به فونتی مثل Arial تغییر بدید تا مشکلتون حل بشه
      موفق باشید

  4. سلام دوست عزیز ، واقعا ممنونم از راهنمایی بزرگی که کردید خیلی خوب بود.
    فقط یه نکته ، من وقتی ایندیزاین 2017 رو پاک میکنم و دوباره میریزم صفحه ای نمیاد که بخوام زبان انگلیسی همراه با عربی رو انتخاب کنم ، خود به خود نصب میشه و دوباره همون مشکل راست چین رو دارم ، خیلی ممنون میشم اگه بتونید کمکم کنید ، پیرم کرد این مشکل ….

  5. سلام
    ممنون بابت این آموزش. فارسی و راست چین توی پاراگراف هام درست شدن ولی میشه کل لایه ها و پیج های ایندیزاین رو راست چین کرد ؟
    منظورم اینه که مثلا 10 صفحه داریم که می خوایم در آخر به فایل pdf تبدیل کنیم. توی نمایش ایندیزاین ترتیب صفحات از چپ به راسته و جفت جفت. که فقط صفحه جلد و صفحه آخر تکیه و بقیه جفت جفت. و اون جفت ها ترتیبشون اینجوریه که سمت چپی اوله و سمت راستی صفحه بعد ازش. میشه کاری کرد که این ترتیبه برعکس بشه ؟!

  6. سلام اقای محمودی.. ممنون از راهنمایی خوبتون..
    من روی همون ایندیزاینی که نصب بود(زبان english) این کاری که گفتیدو انجام دادم ولی نوشته ها جدا شد مثل: م ا ل س
    علت همون زبانشه؟ یعنی حتما باید برنامه رو ریموو کنم و مجددا با عربی نصب کنم؟ راهی داره رو همین درست بشه؟

  7. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من تو ایندیزاین 2017 چرا گزینه کشیداس رو نمیبینم
    بعد از این که متنم رو جاستیفایو رایت میکنم نیاز به کشیداس دارم که تو 2017 نیستش .
    شما میدونید باید چطور فعال بشه ؟ ممنونم

  8. سلام. من این مدتی که با این پیج آشنا شدم واقعا استفاده کردم از اطلاعاتتون.
    ی سوال داشتم من یک سری فایل ایندیزاین دارم که در ایندیزاین 2017 بازشون کرده بودم و حالا که میخوام با ایندیزاین با ورژین پایین تر بازشون کنم دچار مشکل شدم! شما می تونید منو راهنمایی بفرمایین؟

  9. سلام. من داشتم دنبال راه حلی برای برعکس افتادن صفحات و شماره اونها توی ایندیزاین می گشتم که متن شمارو دیدم. من با همین نسخه cc 2017 دارم کار میکنم خیلی مشکل دارم. این کارهایی که گفتید و قبلا انجام دادم ولی بازم با راست چین مشکل داره. و بدتر از اون اینه که فایلی که من باز می کنم ترتیب صفحاتش برعکس فارسیه، یعنی صفحه 2 به جای این که سمت راست باشه سمت چپه!!!!!!! کمک

    • سلام
      اگر کار فوری دارید نسخه پایین تر مثل 2015.5 که بصورت انتخابی میتونید پشتیبانی فارسی رو بدون مشکل بهش اضافه کنید نصب کنید
      در مورد سوال دومتون
      همه صفحات رو در پنل pages انتخاب کنید و با کلیک سمت راست رو یکی از صفحات گزینه های که تیک دارن یعنی allow shuffle , allow … رو تیکشون رو بردارید و در نتیجه براحتی می تونید صفحات رو در پنل pages جا به جا کنید.
      موفق باشید

  10. سلام آقای محمودی گرامی
    متشکرم از آموزش خوب شما. من فارسی سازی ایندیزاین را انجام دادم، ولی متاسفانه نقطه آخر خط قرار نمی گیرد، بلکه اول خط قرار می گیرد. شما برای آقا شاهین توضیحی دادید ولی من نمی توانم ابزار را پیدا کنم. ممکن است راهنمایی بفرمایید؟ پیشاپیش از پاسخ شما تشکر می کنم

    • سلام خانم چشمه‌علایی
      متشکرم
      ببینید اگر مراحل رو درست انجام داده‌ها. باشید و ایندیزاین بدرستی ویژگی های پشتیبانی از زبان فارسی را اضافه کرده باشه باید دکمه های

      Left to right direction

      Right to left direction

      رو ببینید و اگر گزینه دوم رو انتخاب کنید یعنی راستچین نقطه و بقیه علامت ها بدرستی نمایش داده میشن

      توی گوگل ایمیج عبارت زیر رو جستجو کنید و عکس های مرتبط باهاش رو ببینید
      Right to left direction button Indesign
      سوال دیگری بود در در خدمت هستم

  11. سلام و وقت بخیر. دستوری وجود داره که نیم فاصله هایی که به شکل مستطیل تو این دیزاین 2017 باز شده رو بجاش نیم فاصله قرار بدیم؟ یعنی دانه دانه نخایم اصلاحشون کنیم…

    • سلام
      وقت شما هم بخیر
      یکی از کارکتر های مربعی رو انتخاب وکپی کنید و با کلید های ctrl +f پنجره find and replace باز میشه
      در قسمت search کارکتری مربعی رو past کنید
      در قسمت replace کارکتر نیم فاصله رو وارد کنید
      بر روی دکمه ی change all کلیک کنید.
      موفق باشید

  12. سپاسگزارم آقای محمودی گرامی
    آموزش شما را گام به گام انجام داده ام، ولی باز هم نقطه آخر خط قرار نمی گیرد. عکسی که برای آقا شاهین قرار دادید برای من ظاهر نمیشه. اسم آن علامت را بلد نیستم، همان که راست به چپ و برعکس می کند. در گوگل ایمج هم جستجو کردم. متاسفانه مطلب مفیدی پیدا نکردم. آیا لازم است برنامه را لغو نصب و دوباره نصب کنم؟ پیشاپیش از پاسخ شما تشکر می کنم

  13. سلام
    متنی در ایندیزاین داریم که بعداز اسم ائمه (س) آمده آیا ریپلیس می توان فونت ابوذر را معرفی کنیم تا شکل پیش ساخته و گرافیکی کامل علیه السلام را جایگزین کل (ع) های متن کنیم.
    تشکر

    • سلام
      قابل انجام هست
      روشی که به ذهن من میرسه طبق مراحل زیر هست

      1- در ابتدا کارکتری که علیه السلام رو در فونت ابوذر ایجاد میکنه پیدا کنید
      2- بعد کل (س) را با اون کارکتر جایگزین کنید (مثلا کارتر در فونت ابوذر “س” هست شما چهار فاصله در هر دو طرف حرف بزنید که برای ریپلیس حرف های “س” موجود دیگر به اشتباه تغییر داده نشن!! یعنی به این شکل ” س ” )
      3حالا در بخش ریپلیس علاوه بر جایگزینی مرحله دوم در قسمت پایین change format فونت مورد نظرتون رو که ابوذر هست هم انتخاب کنید.

      موفق باشید

  14. سلام. ممنون از مطلبتون
    من این مراحلو انجام دادم
    ولی بازم راست چین نشد
    از سمت راست به چپ مینویسه ولی بین حروف فاصله میندازه و بازم هم مینویسه م ا ل س
    البته نسخه این دیزاینم ۲۰۱۸ است…

  15. مهندس محمودی من اکانت ساختم ولی مشکلم حل نشد اگه ممکنه یه شماره تماس لطف کنید باهاتون تماس بگیرم. خیلی کارم عقب افتاده و میخوام همین پکیج ۲۰۱۷ ادوبی رو فارسی کنم. ممنون

  16. سلام مهندس؛
    یه ورژنی از Illustrator و InDesign منتشر شده که قابلیت پشیبانی فارسی رو داره. میخواستم بدونم این ورژن رسمی از طرف Adobe منتشر شده یا دستکاری شده‌س؟!
    Adobe InDesign CC 2018 ME 13.0.1
    Adobe Illustrator CC 2018 ME 22.0.1

  17. سلام. بار دیگر تشکر به خاطر وبلاگ خوبتون و پاسخ دهی مسئولانه و مهربانانه و دقیقتون.
    جون من پیش از این نیز با کمک شما توانستم مشکلمو حل کنم.
    و دوم سوال: من قصد دارم متنی رو که شامل متن و عکس هست را در ایندیزاین وارد کنم. با استفاده از گزینه ی Place و تنظیمات آن متن و عکس ها وارد می شوند ولی عکس ها به راحتی قابل تغییر برای Fitting و همینطور تغییر مکان (راست چینّ، چپ چین و وسط چین نیستند. میشه بنده رو برای انجام صحیح این کار راهنمایی بفرمایید. پیشاپیش از محبتتون سپاسگزارم. با آرزوی بهروزی و پیروزی روز افزون شما.

    • سلام
      نظر من اینه که برای متن بلندی مثلا 50 صفحه ای اینکار رو انجام ندید چون با یک تغییر در صفحه اول 49 صفحه بعد هم دچار مشکل میشن
      به جای اینکار هر صفحه رو بصورت جدا ببندید و عکس ها رو اضافه کنید.
      اینطوری دستتون همیشه بازتره
      موفق باشید

  18. با سلام
    من در مورد نقطه مشکل دارم که به آخر جمله نمیره و میره ابتدای خط در کامنت ها دوستی اشاره کردن و شما هم در جواب گفتید از گزینه Right to left direction در بخش پاراگراف استفاده کنه. ولی متاسفانه این گزینه در ایندیزاین 2017 من وجود ندارد چه باید کرد
    مشکل دوم این است که علائم را جا به جا میزنه مثلا وقتی مینویسیم ایران کشوری “زیبا” است. علامت کوتیشن دو طرف کلمه زیبا قرار نمیگیرد
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  19. سلام
    متاسفانه این روش خیلی عالی را یکی دو بار برای نصب ایندیزاین به کار برده بودم ولی اخیرا موقع ورود با اکانت کریتیو کلود با درخواست مشخصات کارت اعتباری مواجه شدم که سد جدیدیه که ادوب اضافه کرده و نتونستم از این سد رد بشم.
    اگه دوستان راهی برای حل این مشکل پیدا بکنند و راهنمایی بفرمایند ممنون میشم.

    • سلام
      والا من شاید چندسال طول بکشه که بخوام دوباره ایندیزاین رو نصب کنم
      نمیدونم چطور شما و برای چه چندین بار نصبش کردید
      الان هم من نصب دارمش و نمیدونم شاید ادوبی سد جدیدی رو گذاشته جلو کاربران

      اما روشی که به ذهن من میاد اینه که یک اکانت ادوبی با یک ایمیل جدید بسازید و اینکار رو با اون تکرار کنید

      موفق باشید

  20. سلام ممنون قسمتی از مشکلم حل شده ولی برای 2017 کتاب درست کردن موقع گرفتن لیست اعلام و اشخاص ایندکس کردن اعداد همه پشت رو نشون میده مثلا کتاب 320 صفحه هست کلمه ای را ایندکس کردم تو صفحات میزنه 711 در صورتی که کلمه مورد جستجو در صفحه 117 هستش و تمام موارد اعداد پشت رو؟؟

    • سلام
      ایندیزاین شما از فارسی پشتیبانی نمیکنه
      پست دیگه من رو در بخش آموزش های ایندیزاین برای افزودن پشتیبانی فارسی به ایندیزاین بخونید و انجام بدید و در صورتی که سختتون بود پیشنهاد میدم از نسخه 2015 استفاده کنید که براحتی میتونید فارسی رو بهش اضافه کنید.

      موفق باشید

  21. سلام
    یک سوال از شما داشتم بنده در ایندیزان مشکل فارسی نویسی ندارم اما مشکلی که هست اینکه نقطه آخر پارگراف ها به جای اینکه سمت راست باشند همه سمت چپ هستند در صورتی که متن کلا راست چین هست می شود بفرمایید باید چه کارش کنم
    با سپاس

پاسخی بگذارید