چطور کتاب بخوانیم؟

f223twn7irji-8165216
کتاب خواندن
کتاب خوندن مزایای زیادی داره و شاید ضرر هم داشته باشه اما این چیزی نیست که بخوایم اینجا در موردش صحبت کنیم.
داستان این مطلب از اینجا شروع شد که من عکس کتابایی که میخونم رو همراه با موضوعش در اینستاگرامم ( iHMahmoodi@ ) استوری میکردم و دوستام براشون سوال پیش اومد که ما نمی تونیم کتاب بخونیم، تو چطور کتاب میخونی و …
اینجا من روش های خودم رو که چرا و چطور کتاب میخونم رو براتون بازگو می‌کنم تا شاید کمکی بشه به هرکسی که بخواد کتاب بخونه (بخونیم) و سرانه مطالعه مملکت رو چند ثانیه جا به جا کنیم.
yfk6wfcm1npa-9496313
کتاب چاپی در برابر کتاب الکترونیکی

چه نوع کتابی بخونیم؟

اصولا دو نوع کتاب الان وجود داره و هر کدوم مزیت و معایبی داره: 1- کتاب کاغذی (فیزیکی) 2- کتاب دیجیتال
مزیت کتاب کاغذی اینه که دستتون هست و میتونید کاغذ هاش رو لمس کنید و با هایلایتر (جلوترش بهش می‌پردازم) زیر جاهایی که دوست دارید و مهمه رو خط بکشید اما عیبش هم اینه که ممکن هست سنگین باشه و نتونید همه جا همراه خودتون ببرید و بخونید.
مزیت کتاب دیجیتال اینه که فیزیکی نیست و بصورت فایل رایج کتاب های الکترونیکی (pdf, epub,…) شما میتونید با گوشی یا تبلتتون اون رو مطالعه کنید و همه جا هم همراهتون هست اما من خودم به شخصه زیاد نمیتونم توی گوشی کتاب بخونم و دلیلش هم اینه که 1- به خاطر نور صفحه نمایش سریع سردرد میگیرم و خسته میشم 2- صفحه اش معمولا کوچیک هست 3- زمانی که با گوشی کار میکنید سریع حواستون پرت میشه و نوتیفیکشن فلان برنامه میاد یا اینکه وسوسه میشه سرانه اینستاگرام مملکت رو چند ساعت ببری بالا و…
و با توجه به مشکلاتی که بالا گفتم شرکت ها اومدن کتابخوان های الکترونیکی رو معرفی کردن که صفحه‌اش دیگه نور نداره و اصطلاحا بهش میگن جوهر الکترونیکی (e-ink) اما با وضع حال و گذشته ممکلت خیلی ها نمیتونن اون رو خریداری کنن چون قیمتشون سر به فلک میکشه.
خوب پس نتیجه این شد که من کتاب فیزیکی رو بیشتر دوست دارم چون که میتونم لمسش کنم، زیر قسمتای مهمش خط بکشم یا چیزی بنویسم در کنارش، نوری ازش ساطع نمیشه که سردرد بگیریم، حواستون پرت نمیشه و از همه مهمتر هنوز تا حدودی قیمتش معقول‌تر از وسایل دیجیتال هست.
a0zg3mfbxjbc-9950327
با موضوع مورد علاقتون شروع به خواندن کتاب کنید

از چی شروع کنیم؟

ببینید بطور خلاصه بهتون بگم با کتابی که خوشتون میاد فعلا شروع کنید، خوب این یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا من از موضوع روانشناسی خوشم میاد اما نمیتونم رمان بخونم پس من بیشتر کتابایی در زمینه ی روانشناسی، بهبود فردی، کارآفرینی و… مطالعه میکنم.
اما تا کی اینو ادامه بدیم؟ خوب شما تا چند ماه کتاب هایی در این زمینه رو بخونید تا لذت ببرید اما بعدش موضوعات مورد مطالعه تون رو گسترش بدید.
میخواید بدونید من چیکار میکنم؟ من دو کتاب همزمان میخونم، یکی رو کتاب هایی در زمینه ی عمومی و یکی دیگه رو در زمینه تخصصی میخونم. چون کتاب های تخصصی سنگین تر از کتاب های عمومی هستن و انرژی بیشتری میگیرن برای اینکه خستتون نشه و زده نشید از خوندن به نظرم این روش من رو می تونید دنبال کنید.
روزی 10 صفحه تخصصی بخونید و 20 صفحه عمومی ( این برای من هست، شما که میخواید شروع کنید کمتر بخونید)

کتاب های خوب رو از کجا پیدا کنیم؟

حتما شما هم دوستانی دارید که کتابخون هستن (اگر ندارید سعی کنید دوستان جدیدی پیدا کنید!) اما ممکن هست زیاد همدیگه رو نبینید و ندونید چی میخونه یا اینکه اصلا از موضوعاتی که اون مطالعه میکنه خوشتون نمیاد. خوب در حال حاضر در زمان خیلی خوبی زندگی میکنیم که اینترنت در اختیار همه هست و میتونید کتاب های خیلی خوب رو از سایت های کتاب فروشی پیدا کنید و توضیحاتش رو بخونید و حتی بعضی از اونا چند صفحه از کتاب رو برای مطالعه قرار دادن.
روش دیگه اینه که به جای ول چرخیدن در اینستاگرام و دیدن غذای ملت برید کسایی رو پیدا کنید که کتابخوان هستن ( نویسنده این مطلب داره غیر مستقیم به خودش اشاره میکنه :)) => من در اینستاگرام: iHMahmoodi@ ) و کانالی مثل سی بوک
خوب میگید که از اینستاگرام و اون فضای پر از غذا و پاچه‌ی ملت خوشتون نمیاد؟ اوکی دوستان Goodreads و Goodreads دوستان
xdkw2qew3jkn-5895192
Goodreads.com
سایت Goodreads.com، سایتی از مجموعه ی عظیم آمازون هست که بزرگترین کتاب فروشی و بصورت خیلی کلی تر بزرگترین خرده فروشی دنیا رو داره.
این سایت خیلی ویژگی خوبی داره و کلا برای کسایی که دنبال کتاب هستن یا اینکه میخوان شروع به کتاب خوندن کنن مفید هست. شما میتونید کسایی که مثل شما و از موضوعاتی که شما خوشتون میاد رو دنبال کنید ( اکانت من در Goodreads ) و کتاب هاشون رو در لیست خوندنتون قرار بدید یا اینکه اگر کتابی خونید به پروفایلتون اضافه کنید و براش review یا بازخوردتون رو بنویسید تا اگر کسی دیگه خواست اون رو بخونه متوجه بشه چطور کتابی هست.
از طرفی ایرانی های خیلی زیادی هم در این سایت فعال هستن و گروه های کتابخوانی خیلی خوبی هم وجود داره که میتونید داخلشون عضو بشید و اطلاعات جدیدی در مورد کتاب ها بدست بیارید.
خود Goodreads برای اینکه انگیزه داشته باشید کتاب بخونید اول هر سال میلادی یک Challenge رو شروع میکنه که شما بهش میگید که تا اخر سال چند تا کتاب رو میخواید بخونید ( اول کار رویایی عدد ندید مثلا 100 تا!!) و بعد از اینکه کتاب رو خوندید میاید و به پروفایلتون اضافش می کنید و از اون تعداد کم میشه.
همچنین هر چی بیشتر کتاب بخونید، گودریدز با الگوریتم هایی که داره کتاب های مشابه اون کتابی رو که خوندید بهتون پیشنهاد میده.
و ویژگی های خیلی خوب دیگه ای که خودتون برید کشف کنید.

چیکار کنیم هر روز مرتب کتاب بخونیم؟

بطور کلی مغز راحت طلب هست و میخواد بهش فشار نیاد و به همین دلیل زمانی که میخواید کاری رو انجام بدید که سخته برای خودش بهانه می تراشد ( مثلا نگاه کن اون کنج اتاقت چی ترک زیبایی داره یا اینکه خیلی خوابت کمه چند ساعتی بخواب فعلا و …)
برای جلوگیری از این اتفاقات و اینکه مرتبا هر روز مطالعه داشته باشید یا اینکه هر کار دیگه ای رو برای خودتون روتین کنید، باید به اونکار عادت کنید ( پیشنهاد میکنم کتاب Hooked: How to Build Habit-Forming Products رو مطالعه کنید که review من هم در پروفایلم موجوده ولی دارای اسپویل ( ایده اصلی کتاب لو میره) هست)
من برای اینکار از یک اپ موبایل استفاده میکنم اما شما میتونید روی یک کاغذ جدول هفتگی درست کنید و هر روز که کتاب میخونید داخل هر روز یک تیک یا علامت بزنید. بعد از چند روز که اینکار رو کردید و چندتا تیک پشت سرهم خورد مغز شما بصورت اتوماتیک دلش نمیخواد بین این تیک ها فاصله بیافته یا به اصطلاح این زنجیر پاره بشه پس روزهای دیگه رو هم شما رو مجبور میکنه که کتاب بخونید. در روانشناسی گفته شده اگر شما 21 روز یک کاری رو مرتب تکرار کنید به اون عادت کردید و هر چی بیشتر اینکار رو انجام بدید عادت قوی تری شکل میگیره.
ywqlk90dt85f-2377255
اَپ Habit برای ایجاد عادت ( اندرویید)
اپلیکیشن موبایلی که من استفاده میکنم Habit نام داره که در عین سادگی بسیار خوب طراحی شده.
همونطور که در تصویر می بینید من ساعت رو مشخص کردم و گفتم هر روز تکرار بشه و اون حالت زنجیر واری که بالا گفتم رو در قسمت پایین تصویر می بینید ( اون روز هایی که انجام ندادم مسافرت بودم یا اینقدر درگیر بودم که اصلا نشده ولی بعدا دوبرابر حالت عادی مطالعه کردم :)) )
همچنین هر چی بیشتر این کار رو تکرار کنید کیفیت عادت شما رو هم در بالا اپ بهتون نشون میده.
این اپلیکیشن رو میتونید از اینجا دانلود کنید. ( دوستان برای iOS اگر اَپ رایگان خوبی می شناسید معرفی کنید)

چیز دیگه‌ای مونده؟

کتاب خوندن فواید زیادی داره یا حتی اگر کتابی رو همینطور برای سرگرمی میخونید، حداقلش اینه که دامنه کلماتتون افزوده میشه و میتونید بهتر بنویسید و صحبت کنید.
اما اگر حس میکنید کتاب هایی که میخونید مفید هستن و میخواید بیشترین بهره رو ازش ببرید بهتره در محیطی که ارامش دارید شروع به خوندن کنید تا نهایت یادگیری رو داشته باشید.
از طرفی کتاب فرار هست و لازمه هر چند وقت (شاید سالی یکبار) اون رو تکرار کنید تا براتون یادآوری بشه.
میگید چطور دوباره این همه کتاب بخونیم؟
خیلی سادس، در این لحظه که من دارم این مطلب رو مینویسیم یک ماژیک هایلایتر حدود 3 تا 5 هزارتومن قیمتش هست. دوتا از اینا رو بگیرید و فقط در قسمت هایی از کتاب که به نکته ی اصلی اون مطلب اشاره کرده خط بکشید ( توجه کنید گفتم فقط، اگر تازه میخواید شروع کنید حس میکنید همه خطوط و کلمات مهمن اما سعی کنید دوباره روی جمله فکر کنید تا ببینید مهمه یا نه، به مرور قدرت تشخیصتون بهبود پیدا میکنه)
در حال حاضر چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه اما اگر بعدا نکته ای یادم اومد به انتهای این مطلب اضافه میکنم.
اگر شما هم نظر و پیشنهادی دارید در قسمت نظرات برای من و دوستان دیگه ای که این مطلب رو میخونن بنویسید.
اگر هم نظر خصوصی میخواید بهم بدید یا اینکه میخواید با من در ارتباط باشید میتونید در توییتر و راه های دیگه ی زیر با من در ارتباط باشید.
Twitter: @iHMahmoodi
Instagram: @iHMahmoodi
blog: http://blog.iHMahmoodi.ir
Linkedin: @iHMahmoodi
Dribbble: @iHMahmoodi
Behance: @iHMahmoodi
Instagram – work: @AsteriXarts
Telegram Channel: @iHMahmoodiNews
حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 241

پاسخی بگذارید