چطور زبان انگلیسی را خودآموز و بدون کلاس یاد بگیریم؟

چطور زبان انگلیسی را خودآموز و بدون کلاس یاد بگیریم؟
چطور زبان انگلیسی را خودآموز و بدون کلاس یاد بگیریم؟

بعد از سال ها تصمیم گرفتم اولین کلاس آموزشی خارج از محیط مدرسه و دانشگاهی رو برم و از اونجایی که من همیشه از زبان انگلیسی خوشم میومد و از طرفی زبان انگلیسی کلید رشد در دنیای علم هست، با تحقیقات از دوستانم رفتم و کلاس زبان انگلیسی فوق فشرده رو ثبت نام کردم.

خوشبختانه من چون از سال ها قبل خودم مطالب انگلیسی رو میخوندم ( مجبور بودم چون برای اون موضوع مورد نظرم اصلا به زبان فارسی مطالبی نبود) و از طرفی موزیک خارجی، و فیلم های انگلیسی زبان رو هم میدیدم دامنه واژگان نسبتا خوبی داشتم و تا حدودی هم میتونستم حرف بزنم اما غلط های گرامری داشتم و دارم (به خصوص در صحبت کردن) و این شد که رفتم کلاس زبان انگلیسی تا علاوه بر مطالب جدید قسمت گرامریم رو هم درستش کنم.

توی این موسسه کتاب های Top Notch (تاپ ناچ) رو آموزش میدن که هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن رو پوشش میده و خیلی خوبه انصافا! از طرفی من خودمم میتونم این کتاب ها رو بخونم ولی از اون جایی که انسان راحت طلب هست خیلی کم پیش میاد که خودش بره دنبالش پس کلاس رفتن باعث این شد که مجبور باشم بخونم و یاد بگیرم و اگر هم مشکلاتی داشتم استاد ها برام تصحیحش کنن.

از طرفی یکسری اپلیکشن های موبایل هم هست که من اینجا نسخه کامل(خریداری شده) اندرویید اونها رو قرار میدم.

 

 

چرا باید این ویدیو آموزشی را ببینیم؟

بهتره بگم چرا این پست رو دارم مینویسم و چرا شما باید اون رو بخونید؟ دلیلش اینه چون دیدم بچه هایی که داخل موسسه هستن یا حتی موسسات دیگه نمیدونن که چطور باید زبان انگلیسی رو بخونن و از کجا محتوا و ابزارهای مفید برای تقویت زبان پیدا کنن.

خیلی از این روش هایی که استاد های اینجا میگن من بصورت خودکار از سال ها قبل خودمم انجام میدادم و خیلی مفید هستن.

چیزی که شما الان دارید اون رو مطالعه می کنید در واقع روش‌ها و تجربه های شخصی هستن که بهترین هاش رو از دید خودم اینجا قرار دادم.

خوب بریم سراغ محتوا ها.

 

YouTube ویدئو

مشاهده آموزش ” چطور زبان انگلیسی را خودآموز و بدون کلاس یاد بگیریم؟ ” در یوتیوب

پخش آنلاین و دانلود کتاب های Top Notch + فایل های صوتی درس‌ها

 

topnotchsummitseries-6314658
پخش آنلاین و دانلود کتاب های Top Notch + فایل های صوتی درس‌ها

 

قبل از اینکه ادامه این قسمت رو بخونید همینجا دو نکته رو بگم

1- اگر کلاس میرید حتما باید برید کتاب های کاغذیش رو بگیرید چون درس خودندن رو pdf و تبلت و … اصلا کارایی نداره (استثناء وجود داره) و شما باید تمرین ارایه بدید و… اما برای مسافرت رفتن و اینکه به فایل های صوتیش گوش بدید بسیار مفیدن.

2- در مورد مبحث کپی رایت هم اینو بگم که این کتاب ها در خارج کشور خیلی گرون هستن و داخل کشور هم خیلی از ناشرها اون رو چاپ میکنن و میدن بیرون ( بدون خرید حق امتیاز!)

مجموعه Top Notch (تاپ ناچ) یک از بهترین و محبوب ترین دوره هایی است که جهت آموزش زبان انگلیسی آمریکایی برای بزرگسالان از آن استفاده می شود. مجموعه Top Notch مجموعه ای شش سطحی – چهار سطح Top Notch و دو سطح Summit – که در ایران تعداد زیادی از موسسات و آموزشگاه های زیادی از آن استفاده می کنند. مولفان مجموعه حاضر (انتشارات پیرسون) اعلام کردند که بیش از 3 میلیون نفر در سرتاسر جهان زبان انگلیسی را با استفاده از این مجموعه یاد گرفته اند.

به جزء سطح اول این مجموعه – یعنی Top Notch Fundamentals – که دارای 14 درس می باشد سایر کتاب های این مجموعه هر کدام 10 درس دارند. یکی از نقاط قوت این مجموعه این است که به تمامی مهارت های چهارگانه (یعنی مهارت های شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری) پرداخته می شود.

در موسسات و آموزشگاه ها ابتدا کتاب های Top Notch که شامل 4 سطح اول هستند برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می شوند و سپس از دو سطح کتاب های Summit که دارای سطح بالاتری هستند استفاده می شوند. هر سطح از این شش سطح (تاپ ناچ و سامیت) شامل کتاب دانش آموز و فایل های صوتی آن می باشد.

زبان آموز می تواند بعد از اتمام آموزش تاپ ناچ، همراه با کتاب های Summit بر زبان انگلیسی تسلط بیشتر و بهتری پیدا کند. کتاب های “سامیت” دارای سطوح بالایی هستند، به همین دلیل باید یادگیری زبان انگلیسی را ابتدا با تاپ ناچ شروع کنید و بعد با Summit آموزش را کامل کرده و به پایان برسانید. این مجموعه، ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی را تقویت کرده و سطح یادگیری زبان آموزان را افزایش می دهد. با توجه به این روند آموزشی و در نظر گرفتن کتاب های مختلف برای تمامی سطوح، Top Notch را می توان مطرح ترین دوره آموزش زبان انگلیسی نامید. بسیاری از زبان آموزان و علاقه مندان به زبان انگلیسی، با تاپ ناچ آشنا هستند و علاقه دارند که زبان انگلیسی را به صورت کامل و با این مجموعه فرابگیرند.

یکی از دلایل پرمخاطب بودن این مجموعه، روش خوب آموزش این کتاب ها می باشد. کتاب Top Notch برای تمامی سطوح (مبتدی – متوسط – پیشرفته) مناسب است و همچنین دارای فایل های نرم افزار و PDF می باشد. تمامی سطوح این دوره کامل آموزشی، دارای Student Book – Teacher’s Book و فایل نرم افزار می باشد اما برخی از سطوح علاوه بر موارد گفته شده، دارای فایل صوتی و Work Book نیز می باشد. همیشه برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی، باید فرض کنید که قصد زندگی در خارج از کشور را دارید و نحوه صحبت کردن و برقراری مکالمه برای شما بسیار اهمیت دارد. مجموعه فوق، از انتشارات لانگمن Longman و دارای لهجه امریکن American می باشد.

دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

تمامی اجزای ویرایش دوم هر مجموعه را می توانید به صورت رایگان از لینک زیر بصورت آنلاین تماشا کنید و یا اینکه دانلود کنید.

دانلود همه کتاب های Top Notch و فایل های صوتی
دانلود همه کتاب های Top Notch و فایل های صوتی

 

دانلود یا تماشای هر کتاب/فایل های صوتی بصورت جداگانه
دانلود یا تماشای هر کتاب/فایل های صوتی بصورت جداگانه

 


 

کتاب های مکمل

شما علاوه بر کتاب های Top Notch به کتاب هایی دیگه هم برای تقویت و تکمیل مهارت هاتون احتیاج دارید. در اینجا کتاب های مربوط به واژگان مهم زبان ( کتاب Oxford Words Skill ) و کتاب گرامر زبان ( کتاب Oxford Practice Grammar) رو هم قرار میدم که هر دو کتاب های بسیار مفیدی هستن که میتونن خیلی بهتون کمک کنن.

 

کتاب Oxford Words Skills

vtuxzqxiswc-6660393
Oxford Word Skills

این مجموعه شامل سه کتاب هست که به سطوح intermediate ,Basic و Advanced تقسیم شده.

کتاب های Oxford Word Skills یکی از بهترین مجموعه هایی است که تاکنون برای تقویت دایره واژگان افرادی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، چاپ شده است. این کتاب ها در سه سطج مقدماتی، متوسط و پیشرفته توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده اند.

هر کتاب از این مجموعه دارای 80 درس است و در هر درس که در مورد یک موضوع خاص است تعدادی کلمه آموزش داده می شود . به طور کلی هر کتاب بیش از 2000 لغت و عبارت را آموزش می دهد. در هر درس تمرین هایی نیز برای تسلط بیشتر زبان آموزان ارائه شده است که پاسخ آنها در انتهای کتاب قرار داده شده است. در کنار فایل کتاب های اصلی، نرم افزار هر کتاب نیز برای دانلود قرار داده شده است.

دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

برای دانلود (یا خواندن آنلاین) هر سه کتاب بر روی این لینک مراجعه کنید.

 

 

کتاب Oxford Practice Grammar

کتاب Oxford Practice Grammar
کتاب Oxford Practice Grammar

کتاب های Oxford Practice Grammar مجموعه ای سه سطحی (مقدماتی، متوسط و پیشرفته) است که توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده اند. این مجموعه یکی از بهترین و جامع ترین منابع آموزش گرامر در جهان است.

کتاب Oxford Practice Grammar سعی کرده است تا مباحث گرامری را با زبانی ساده برای علاقمندان توضیح دهد. برای تسلط بیشتر زبان آموزان این کتاب تمرین های نسبتا زیادی را برای هر مبحث گرامری ارائه کرده است. در کتاب حاضر دروس دو صفحه ای هستند؛ صفحه اول به مبحث گرامری که قرار است آموزش داده شود، می پردازد، و صفحه دوم نیز به تمرینات مربوط به مبحث آموزش داده شده می پردازد. زبان آموزان از هر قسمتی از این کتاب که بخواهند می توانند شروع به یادگیری گرامر زبان انگلیسی کنند و حتما لازم نیست که از ابتدا درس به درس پیش رفت.

دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

برای دانلود (یا خواندن آنلاین) هر سه کتاب بر روی این لینک مراجعه کنید.

 


 

اپلیکیشن های موبایل

در اینجا یک سری اپلیکیشن های موبایل رو معرفی میکنم که خودم همیشه ازشون استفاده میکنم.

خوب بدیهی ترین اپلیکیشنی که شما باید روی گوشیتون داشته باشید یک دیکشنری خوب هست که من لینک نسخه کامل دوتا از دیکشنری های عالی در دنیا رو در اینجا قرار میدم. (همه ی این اپلیکیشن ها برای اندرویید هستن ولی نسخه iOS اونها هم موجود هست که باید در AppStore جستجو کنید و اگر نیاز بود بخریدش ( یا اینکه میتونید یک گوشی اندروییدی بخرید و از نسخه کامل اپلیکیشن ها لذت ببرید 🙂  )

هر دو قوی هستن و هر دو Spell و تلفظ کلمات به زبان بریتیش و امریکایی رو دارن.

Oxford Advanced Learner’s Dict
Oxford Advanced Learner’s Dict
Oxford Advanced Learner’s Dict

برخی از قابلیت ها و امکانات دیکشنری Oxford Advanced Learner’s Dict اندروید :

  • امکان گوش دادن به کلمات و جمله های ترجمه شده به زبان های آمریکایی و انگلیسی
  • نمایش تصاویر، جملات نمونه و مثال ها، مترادفها و دیگر اطلاعات دیگر برای ترجمه
  • امکان پیدا کردن کلمات با معانی مشابه و یا مخالف
  • امکان ایجاد لیستی از کلمه های مورد علاقه در بخش علاقه مندی ها
  • دارا بودن 184،500 کلمات، عبارات و معانی
  • دارا بودن یش از 57,000 کلمه مترادف و متضاد
  • نمایش تمام اشکال فعل، و ریشه واژه ها برای مطالعه ی شما
  • پیدا کردن اطلاعات در مورد فرهنگ بریتانیا و آمریکا
  • امکان تغییر ظاهر برنامه با کارهایی همچون تعویض رنگ پس زمینه، اندازه فونت و…
  • دارا بودن محیطی کاربری ساده، کلاسیک و استفاده ی آسان

نکته خیلی مهم: بعد از نصب برنامه شما باید دیتابیس های اون رو از داخل برنامه دانلود و نصب کنید تا محتوای دیکشنری و عکس هاش قابل استفاده باشه. برای اینکار از بر روی سه خط که در بالا سمت چپ قرار گرفته تپ کنید و بعد بر روی گزینه ی Manage Donwload تپ کنید. صفحه ای برای شما باز میشه که دیتابیس های مختلف اکسفورد رو برای دانلود گذاشته و هر کدوم رو که مورد نیازتون بود دانلود کنید.

 

Longman Dictionary English

اینم دیکشنری لانگمن هست که رابط کاربری یا اینترفیس بهتری نسبت به آکسفورد داره ولی یکم سنگینه.

screen-0-4045263
Longman Dictionary English

ویژگی ها:

  • بهترین و کاملترین دیکشنری انگلیسی به انگلیسی در دنیا
  • توضیحات کامل و جامع برای تمامی لغات
  • دارای مثال های کاربردی برای هر لغت
  • دارای تلفظ آمریکایی و بریتیش (انگلیسی) برای تمام لغات و مثال ها
  • دارای تصاویر برای اشیا جهت درک بهتر
  • درج توضیحات نگارشی و گرامری برای لغات

 

نکته مهم: مثل دیکشنری آکسفورد شما باید برای این دیکشنری هم دیتابیس های مربوط به اون رو دانلود کنید که از منوی تنظیماتش در دسترستون هست.

دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

برای دانلود این دو دیکشنری بر روی این لینک  کلیک کنید.

 

اپلیکیشن بعدی برای تقویت Vocab یا هرچیزی که فکر میکنید باید به خاطر بسپارید مفیده. روش کلی برنامه با الگوریتم هایی شبیه فلش کارت یا جعبه لایتنر ساخته شده.

Quizlet: Learn Languages & Vocab with Flashcard

quizlet-learn-languages-vocab-with-flashcards-plus-6251004
Quizlet: Learn Languages & Vocab with Flashcards

یکی از موثر ترین راه های یادگیری استفاده از فلش کارت ها می باشد که به مرور زمان با تکنولوژی پیشرفت کرده و هم اکنون کاربران دستگاه های هوشمند قادر به ایجاد فلش کارت های دیجیتالی هستند. از این رو یک شرکت خوش ذوق به کمک این روش قصد دارد تا مطالب متنوعی را به کاربرانش انتقال دهد. Quizlet: Learn Languages & Vocab with Flashcards Plus عنوان یک اپلیکیشن یادگیری زبان به وسیله فلش کارت ها مخصوص اندروید می باشد که توسط Quizlet Inc توسعه و در گوگل پلی منتشر شده است. پس از نصب این برنامه و ثبت نام در آن با گزینه ای برای ساخت فلش کارت ها رو به رو می شوید ؛ به گونه ای که خواهید توانست فلش کارت های شخصی خود را ایجاد نموده و نیاز هایتان را به راحتی برطرف نمایید. یکی از مهم ترین ویژگی های به کار رفته در این استارت اپ توانایی بهره مندی از فلش کارت های ایجاد شده توسط دیگر کاربران و یا همکلاسی های شما می باشد که در نوع خود بی نظیر است. برای یادگیری هر چه بهتر آموزش ها استفاده از بخش Match را فراموش نکنید و مطالب را به وسیله بازی در ذهن خود ثبت کنید.

برخی از امکانات و قابلیت های برنامه Quizlet: Learn Languages & Vocab with Flashcards اندروید :

  • یادگیری هوشمندانه به وسیله فلش کارت ها
  • ایجاد فلش کارت های اختصاصی و پیمودن مسیر پیشرفت در زمانی کوتاه
  • توانایی استفاده از فلش کارت های ایجاد شده توسط دیگر کاربران
  • یادگیری به وسیله بازی های مختلف و متنوع
  • شرکت در تست های گوناگون برای سنجش میزان توانایی های خود
  • ارائه تست ها به چندین روش مختلف
  • تلفظ لغات موجود به 18 زبان متنوع
دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

برای دانلود بر روی این لینک کلیک کنید.

 


 

تقویت مهارت شنیداری در زبان

برای تقویت مهارت شنیداریتون در زبان راه های مختلفی هست اما مفید ترین هاشون همون گوش دادن به موزیک انگلیسی + متن شعرش، فیلم های زبان اصلی + زیرنویس انگلیسی و در نهایت پادکست های مخصوص زبان انگلیسی از جمله BBC, British Council Podcasts اشاره کرد.

من کاری به فیلم و موزیک ندارم چون سلایق شما رو نمیدونم ولی فیلم و موزیکی گوش بدید که ازش لذت میبرید نه اینکه مجبور باشید هر آشغالی رو گوش بدید چون کلا زده میشید.

اما برای پادکست ها میتونید نام این پادکست ها رو در PlayStore یا AppStore جستجو کنید و اپلیکیشن اونا رو دانلود کنید.

 

leep_eng_520inch_screen2-4718102
British Council Podcasts

British Council Podcasts به یکی از روش های متداول تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی سطح پیشرفته و آیلتس تبدیل شده است چرا که این پادکست ها بجز بهبود لیسنینگ یکی از منابع بسیار قوی برای تقویت واژگان، گرامر و دستور زبان انگلیسی و همچنین راهی مناسب برای آشنایی بیشتر با مسائل روز جهان و فرهنگ های مردمان گوناگون میباشند. در اینجا من تعداد 58 تا از داستان های مختلف + متن اونها رو برای شما قرار دادم که میتونید آنلاین گوش بدید و یا اینکه همه رو دانلود کنید.

دانلود / پخش آنلاین
دانلود / پخش آنلاین

برای دانلود بر روی این لینک  کلیک کنید.

 


 

تقویت مهارت خواندن در زبان

برای تقویت مهارت خواندن مطالب انگلیسی بهترین پیشنهادم خواندن مطالب انگلیسی هست که بهشون علاقه دارید. به عنوان مثال خودم من همیشه به تکنولوژی و طراحی علاقه داشتم و همیشه اخبار و مطالب جدید رو از سایت هایی مثل the Verge میخوندم.

new-google-news-670x335-6134310
تقویت مهارت خواندن در زبان

اما الان شرایط خیلی راحت شده و شما با نصب اپلیکیشنی مثل Google News و معرفی علایقتون به اون به جدیدترین اخبار روز دنیا بصورت خیلی تمیز و مرتب دسترسی پیدا می کنید و هوش مصنوعی گوگل با توجه به نوع خواندن مطالب توسط شما مطالب مرتبط بیشتری در اون زمینه در اختیار شما قرار میده.

برای دانلود اپلیکیشن Google News در اندرویید یا iOS به AppStore یا Play Store مراجعه کنید.

 


 

تقویت مهارت صحبت کردن در زبان

من خودم هنوز در این زمینه مشکل دارم اما کاری که من از سالها قبل انجام میدادم این بود که جملاتی که توی ذهنم میومد رو به انگلیسی برای خودم میگفتم (اگر ملت دیدن دارید با خودتون حرف میزنید و فکر کردن دیوانه هستید، بگذارید هر طور میخوان فکر کنن. برای خودتون زندگی کنید 🙂 )

تقویت مهارت صحبت کردن در زبان
تقویت مهارت صحبت کردن در زبان

اما روش بهتر هم اینه که یک دوست یا همکلاسی که در سطح خودتون باشه رو پیدا کنید و روزانه در حدود مثلا 5 تا 15 دقیقه باهاش تمرین کنید. میگید در مورد چی صحبت کنیم؟ کاری نداره، به عنوان مثال من و دوستم هر دو به فیلم علاقه داریم. با هم قرار میگذاریم که روزانه در مورد یک فیلمی که قبلا دیدیم (یا همون روز دیدیم) در حدود 1+5 دقیقه اون رو خلاصه یا اینکه بطور کلی در موردش صحبت کنیم. حالا محل گفتگو میتونه بصورت تماس باشه (اسکایپ که پول تماسی هم براتون نیاد و هم کیفیت بالایی داشته باشه!) و یا اینکه اگر نزدیک همدیگه هستید برید در جوار یکدیگر و کمی انگلیسی صحبت کنید.

 


google-pixel-2-xl-google-assistant-voice-4386345
Google Assistant

دستیار هوشمند گوگل یا Google Assistant

دستیار هوشمند گوگل که قبلا Google Now اسمش بود در چند سال گذشته کاملا از نو ساخته شد و اینبار گوگل برای اینکه رقابت رو به دیگر دستیاران هوشمند کمپانی های بزرگ دیگر ( سیری شرکت اپل، الکسا شرکت آمازون و کورتانا شرکت مایکروسافت) واگذار نکنه بسیار هوش مصنوعی اون رو قدرتمند طراحی کرده و شما دیگه میتونید حتی بدون لمس گوشیتون خیلی از کارها رو بصورت اتوماتیک انجام بدید.

اما این چه ربطی به زبان داره؟! خیلی ربط داره! شما براحتی می تونید با دستیار گوگل در مورد موارد مختلف صحبت کنید و اونم بهتون جواب میده ( تقویت مهارت شنیداری و صحبت کردن)

مثال هایی براتون میزنم که بیشتر از کاربرد های این ابزار پیشرفته و هوشمند آگاه بشید

به عنوان مثال شما معنی کلمه Boss رو نمیدونید

کافیه google assistant رو فعال کنید و بهش دستور زیر رو بگید (می تونید صحبت کنید و یا اینکه بنویسید)

 

What does boss mean? 

و اون معنی کامل این کلمه رو بهتون میگه

 

یا اینکه هم معنی های boss رو میخواید

Synonym for Boss

 

یا اینکه میخواید بدونید boss چطور تلفظ میشه

How to pronounce boss

 

یا حتی میتونید بهش بگید براتون یک جوک بگه

tell me a joke

 

یا اینکه دستور پر استفاده ی من  که یک آلارم برای 20 دقیقه برای من تنظیم میکنه و منو از خواب بیدار میکنه!

wake me up in 20 minutes

 

و صدها دستور و کاربرد دیگه که توی help اپلیکیشن موجود هست!

اگر گوشی شما، در چند سال گذشته تولید شده باشه Google Assistant بصورت از پیش نصب شده داخلش موجود هست اما حتی اگر هم نیست با جستجو Google Assistant در Play store گوگل یا AppStore اپل می تونید اون رو نصب کنید و راحت استفاده کنید.

 

فعلا تا همینجا رو داشته باشید، اگر چیز بیشتری یادم اومد حتما این پست رو بروز میکنم.

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟! آیا روش بهتری دارید؟! لطفا اون رو در بخش نظرات حتما بنویسید.

 

مطالب دیگر ما

—————–

طراحی تجربه کاربری UX را از صفر چطور و از کجا یاد بگیریم؟

طراحی رابط کاربری UI را از صفر چطور و از کجا یاد بگیریم؟

 

من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا در جریان مطالب مرتبط با این موضوع و همچنین مطالب مفید دیگر قرار بگیرید.

Instagram: https://www.instagram.com/iHMahmoodi
حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 241

3 دیدگاه

پاسخی بگذارید