آموزش فریلنسری – چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟

آموزش فریلنسری - چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟
آموزش فریلنسری – چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟

بعضی وقتا کارفرما یا مشتری شما یک سری ایده و تغییرات فوق العاده بد داره که میخواد شما اونا رو اعمال کنید. اینکه شما چطور اینجا باید برخورد کنید و چه کاری باید انجام بدید که بهترین نتیجه را بگیرید می خوایم در این آموزش با هم بررسی کنیم.

 

 

در آموزش کار فریلنس چیست و چطور یک فریلنسر شویم؟ چه مواردی بررسی می شود؟

محتوای این فیلم آموزشی کار فریلنس :

  1. 01:08 | پیشگیری از کار با مشتری بد
  2. 02:56 | مشکل اصلی مشتری یا کافرما چیست؟
  3. 04:03 | روش دوم برای حل مشکل اصلی مشتری
  4. 05:30 | با مشتری که به حرف ما گوش نمی دهد چکار کنیم؟
  5. 07:45 | بعد از تغییرات دیگه کار رو نمیتونم در پورتفولیوم قرار بدم!
  6. 08:05 | در جواب به درخواست تغییرات زیاد چه کاری انجام بدهیم؟
  7. 09:37 | آموزش ساخت پورتفولیو، پیدا کردن مشتری و فیدبک دادن به آنها

 

(برای دیدن این ویدیو باید VPN شما روشن باشد. بعد از روشن کردن VPN یا فیلترشکن، بر روی لینک زیر بزنید و در یوتیوب ویدیو را تماشا کنید)

YouTube ویدئو

آموزش فریلنسری – چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟

پیشگیری از کار با مشتری بد

خوب همانطور که گفتم میخوایم ببینیم چطور به درخواستای کارفرما که غیرمنطقی هستن باید جواب بدیم و بیشتر اینجا منظور ما کارهای فریلنسری است، با این وجود برای شغل های ثابت های قابل تعمیم است.

اما قبل از اینکه به خود اصل این موضوع بپردازیم بیاید یکم از دورتر به مسئله نگاه کنیم. مثلا اگر شما چندبار برید گوگل کنید که چطور سرما نخورم، شاید بهتره خیلی خوب لباس گرم بپوشید تا در واقع جلوگیری کنید از سرما خوردنتون.

حالا وقتی به کار کردن با مشتریان می رسه، خیلی وقت ها شما قبل از اینکه حتی شروع کنید به همکاری با مشتریتون نشانه هایی از اینکه اون مشتری خوبی نیست رو می بینید. مثلا ممکن بصورت کلی اون مشتری برای شما مناسب نباشه، حس خوبی از مشتری به هر دلیلی نمی گیرید یا اینکه مشتری میاد میگه من میخوام این طرحی که خودم کشیدم رو شما اجرا کنی، پس میشه نتیجه گرفت که در آینده هم بهت میگه چیکار باید بکنی و کاری به تخصصتون نداره و فقط شما رو به عنوان یک ابزار میبینه.

حالا خیلی از این ویژگی ها رو شما از قبل و در همون صحبت های اولیه می تونید ببینید که مثلا این مشتری به شما نمیخوره و درخواست های غیر معقولی داره. 

پس براحتی میشه از قبل جلوی ضرر رو گرفت.

برای اینکه هم متوجه بشید چطور مشتری هست می تونید در همان صحبت های اولیه در مورد انتظاراتی که از شما دارند صحبت کنید و در نتیجه شما از صحبت هاشون متوجه میشید که چطور مشتری هستند.

البته اگر اول راه هستید یک مقداری باید تجربه کسب کنید یعنی ممکن هست متوجه نشید بصورت کلی و در طول پروژه تازه به این نتیجه برسید که این مشتری مورد انتظار شما نیست.

 

مشکل اصلی مشتری یا کافرما چیست؟

خوب حالا بریم سراغ اینکه که اگر مشتری با یک ایده بد به سراغ ما اومد باید چیکار کنیم.

اول از همه قبل از هرچیزی باید این رو متوجه بشید که درسته که مشتری در دیزاین خوب نیست ولی هدف ما یکی است یعنی اینکه ما می خواهیم محصول یا اون بیزینس به موفقیت برسه و در نتیجه مشتری یک مشکلی داشته که رفته فکر کرده و یک ایده رو میخواد به شما ارائه بدهد. 

پس قبل از هر چیزی مهم است که متوجه بشیم مشکل اصلی کارفرما چی بوده است. در واقع ایده و سولوشنی که کافرما آورده رو طوری ری فریم و دایورت می کنید که متوجه بشید مشکل اصلیش چی بوده است.

وقتی شما مشکل اصلیش رو متوجه شدید می تونید اون رو بررسی کنید و ببینید آیا می تونید با راه حل های بهتری مشکل اون رو حل کنید یا نه.

مشتری فکر میکنه ایده ای که داره بهترین راه حل برای مشکلش هست و زمانی که شما یک راه حل بهتر برای مشکلی که داره اذیتشون میکنه رو بهشون ارائه بدید، براحتی اون رو قبول می کنه.

 

روش دوم برای حل مشکل اصلی مشتری

اگر این روش کار نکرد بعضی وقتا شما باید به اونا یاد بدید، یعنی به عنوان یک دیزاینر بخشی از دانشتون و تعدادی راه حل های نمونه رو بهشون نشون می دید.

یعنی مثلا می تونید بهشون بگید طبق تحقیقات من و به دلایل a , b , c و با توجه به این نمونه های مشابه این ایده ی شما بهترین راه حل برای حل مشکتون نیست و اونا هم چون شما دارید منطقی صحبت می کنید احتمال خیلی زیاد قبول می کنن.

البته این بستگی به دانش شما که هر چقدر در فیلدی کاریتون متخصص تر باشید و عمیق تر کار کرده باشید، در نتیجه جواب های منطقی بهتری رو هم می تونید به مشتری ارائه بدید و بصورت کلی به مشتری یاد بدید.

 

با مشتری که به حرف ما گوش نمی دهد چکار کنیم؟

بعضی وقتا هر چی هم صحبت می کنید و دلایل منطقی میارید بازم مشتری حرف خودش رو میزنه و بهتون میگه که باید این کار رو انجام بدید.

در زندگی همه ما داریم دائما داریم مذاکره می کنیم، یعنی مشتری و شما یک هدف مشترک دارید و باید در موردش مذاکره کنید که بتونید به یک طریقی اون رو حلش کنید.

مثلا بچه ها هم در زمانی که باید بیان غذاشون رو بخورن میگن ما میخوایم تلویزیون نگاه کنیم یا اینکه همش دوست دارید شکلات و شیرینی بخورن و شما می خواید اینکار رو نکنن.

پس شما میرید باهاشون به طریق مختلف به نوعی مذاکره می کنید.

یکی از راه های مذاکره هم زور و اجبار هست. مثلا به بچه تون میگید که همین الان باید بیای غذات رو بخوری یا اینکه مثلا به مشتری می گید که من اینکار رو نمیکنم چون ایده ی خیلی بدی هست و یا برعکسش هم هست یعنی اینکه مشتری می گه اگر میخوای دستمزدت رو دریافت کنی باید اینکار رو بکنی.

با این وجود اگر هم شما و هم مشتریتون یک آدم بالغ و با تجربه باشید متوجه میشید که در اکثر مواقع استفاده از زور و اجبار اصلا ایده ی خوبی نیست.

در واقع مشتری می دونه که اگر شما ایده اش رو با دلایل منطقی رد کنید و اون بهتون فشار بیاره که انجامش بدید، دیگه شما نه از مشتری راضی هست و نه انگیزه ای برای انجام کار دارید. در نتیجه ممکنه اون پروژه تمام بشه ولی احتمالا اون دیزاینر دیگه باهاش کار نمیکنه و برعکسش هم هست

یعنی اینکه شما یک ایده ای که مشتری باهاش موافق نیست رو با فشار بخواید به مشتری تحمیل کنید.

 

در نهایت بعضی وقتا می بینید هر کاری که انجام می دید فایده ای نداره، کلا رها کنید با گفتن این نکته به مشتری که عملی عکس العملی داره و اگر شما از این قسمت به هر دلیلی ضرر کردید، این متوجه تصمیم خود شماست.

از طرفی شما نمی تونید همیشه مذاکره کنید، چون اگر شما روی یک پروژه بزرگ کار کرده باشید کتوجه میشید که همیشه یک درخواست نیست بلکه 10 تا 20 درخواست با همدیگه برای شما ارسال میشه و شما نمی تونید با همه ی اونا مذاکره کنید و یادشون بدید چون همه ی وقت و انرژی تون گرفته میشه و در نهایت پروژه رو نمی تونید تحویل بدید.

بعد از تغییرات دیگه کار رو نمیتونم در پورتفولیوم قرار بدم!

این نکته رو توجه داشته باشید که این در مورد شما نیست، در مورد پورتفولیوتون هم نیست. خیلی از دیزاینر ها میگن که اگر ما این تغییر رو اعمال کنیم کار زشت میشه و دیگه نمی تونیم بگذاریم داخل پورتفولیومون.

نکته مهم اینه که شما این کار رو برای پورتفولیوتون انجام نمی دهید و  دارید برای مشتری که بتونه به اهداف بیزینسش برسه کار رو انجام می دهید.

پس کاری که شما باید بکنید اینه که بیاید اولویت بندی کنید که کدام یک از این ایده ها خیلی بد هستن و تاثیر بدی روی بیزینیس مشتری میگذارن و کدامشون درست نیستن ولی تاثیر انچنانی هم در بیزینس مشتری ندارن و بعدش میرید سراغ مذاکره در مورد اون ایده های خیلی بد.

 

بعضی وقتا شما با یک مشتری سر و کار دارید که دائما میخواد نظر خودش رو در طرح اعمال کنه و با هیچ منطقی و دلیلی که شما بهش ارائه می دید کنار نمیاد.

بهتون پیشنهاد میدم اینجا کلا بیخیال بحث با مشتری بشید و هرکاری که میخواد رو سریع براش انجام بدید تا سریع پروژه تمام بشه و وقتتون رو روی مشتری بهتر و پروژه های ارزشمند دیگری قرار بدید.

 

این اتفاق همیشه برای هر کسی می افته و این ربطی نداره که شما خیلی با تجربه باشه یا اینکه تازه شروع به کار کردید.

کاری که باید انجام بدید اینه که این اتفاق ها رو زیاد شخصی نکنید و سعی کنید راحت باهاشون کنار بیاد و وقتتون رو زیاد تلف نکنید.

بهترین کارتون رو انجام بدید و یادتون باشه که هدف اصلی رضایت مشتری و کمک بیزنیس اون برای رسیدن به هدفی است که در نظر گرفته شده است و بحث اینکه شما خوشحال باشید نیست.

آموزش ساخت پورتفولیو، پیدا کردن مشتری و فیدبک دادن به آنها

در بخش 6 دوره آموزشی دیزاین رابط کاربری من در مورد ساخت پورتفولیو، پیدا کردن مشتری و کار با آنها و همچنین نحوه پرزنت کردن کارهاتون نکات خیلی زیادی رو گفتم که می تونید از طریق سایت learnuix.ir به این دوره هم دسترسی داشته باشید.

 

اگر شما تجربه ی مشابهی دارید در قسمت نظرات برای من بنویسید که چه کاری انجام دادید و چطور با این مسائل کنار آمدید.

همچنین می تونید در انتهای این آموزش، فیلم های مرتبط دیگر رو در این زمینه ببینید.

 

قسمت های دیگر آموزش فریلنیسنگ یا Freelancing را در کجا ببینیم؟

شما می توانید تمام قسمت های آموزش Freelancing را در بخش آموزش فریلنسر وبلاگ و یا اینکه در لیست پخش آن در یوتیوب ببینید.

همچنین در آخر همین پست تعدادی از لینک های مرتبط آموزش فیگما نیز قرار داده شده است.

 

 

کانال تلگرام برای معرفی کتاب ها و نکات کاربردی و آموزش های مختلف

شما می توانید با عضویت در کانال تلگرامی AsteriXarts به محتوای تخصصی در حوزه دیزاین و به خصوص UI/UX دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

عضویت در کانال تلگرام AsteriXarts

 

 

آموزش های اختصاصی طراحی در اینستاگرام

همچنین شما می توانید با دنبال کردن کانال AsteriXarts در اینستاگرام، به محتوا تخصصی در حوزه دیزاین، بیزینس، فریلنسینگ و … دسترسی داشته باشید. برای دنبال کردن کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دنبال کردن AsteriXarts در اینستاگرام

 

 

 

خبرنامه هفتگی دیزاین شامل مقالات، آموزش ها و منابع کمکی طراحی

بهترین مقالات، فیلم های آموزشی در حوزه دیزاین و به خصوص UI/UX و منابع کمکی طراحی را هر پنجشنبه در ایمیل خود داشته باشید. برای عضویت در این خبرنامه می توانید از طریق فرمی که در پایین همین صفحه قرار دارد، ثبت نام کنید و یا اینکه از طریق لینک زیر در وبسایت dexigner news عضو خبرنامه شوید.

عضویت در خبرنامه هفتگی دیزاین Dexigner News

[newsletter-pack newsletter=’8661′]

 

طراحی رابط کاربری ( UI/UX ) را از صفر از کجا یاد بگیرم؟

شما می توانید با عضویت در کانال یوتیوب من آموزش های دیگر طراحی رابط و تجربه کاربری ( UI / UX ) را دنبال و یاد بگیرید.

عضویت در کانال آموزشی یوتیوب : Youtube.com/AsteriXarts

اگر سوالی در مورد طراحی رابط کاربری UI داشتید، می توانید در قسمت نظرات بپرسید تا به آن ها جواب دهم.

 

 

نمونه کارهای طراحی رابط و تجربه کاربری ( UI/UX )

3 تا از مهمترین منابع نمونه کارهای طراحی رابط کاربری یعنی دریبل، بیهنس و اینستاگرام هست که شما می توانید کارهای مختلف طراحی رابط و تجربه کاربری را ببینید و از آن ها برای استفاده در کارهای خود ایده بگیرید.

همچنین می توانید نمونه کارهای من را ببینید و من را در این شبکه ها دنبال کنید.

  1. Dribbble.com/iHMahmoodi
  2. Behance.net/iHMahmoodi
  3. Instagram.com/iHMahmoodi

 

 

در آموزش فریلنسری – چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟ شما روش هایی را برای پاسخ به درخواست تغییرات بد مشتری در کارتان را آموختید.

در آموزش های بعدی فریلنسینگ به نکات بیشتری در ارتباط با نحوه تعامل با مشتری و کارفرمایان می پردازم.

 

همچنین برای اینکه قسمت های بعدی فریلنسری | Freelancer را از دست ندهید می توانید علاوه بر عضویت در خبرنامه وبلاگ، در کانال یوتیوب نیز عضو شوید تا از جدیدترین فیلم های آموزشی ما سریعا مطلع شوید.

 

در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات بپرسید و حتما جواب خواهم داد.

عضویت در کانال آموزشی: Youtube.com/AsteriXarts

در صورتی که این ویدیو برای شما مفید بود, لطفا با دوستانتون در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

نظر شما در مورد آموزش فریلنسری – چطور به درخواست تغییرات بد مشتری پاسخ بدهیم؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید که به چه موضوعی بیشتر در فریلنسینگ علاقه دارید تا بیشتر در مورد آن محتوای آموزشی تولید شود.

 

لینک آموزش ها و مقالات فارسی دیگر در وبلاگ من:

آموزش طراحی UI/UX با Figma از صفر در 30 دقیقه با مثال کاربردی

آموزش جامع Figma – کار با ابزارها و محیط فیگما 2021 – قسمت اول

آموزش جامع Figma – کار با پنل Design در فیگما 2021 –قسمت دوم

10 ترفند فوق العاده کاربردی فیگما 2021 – قسمت اول

آموزش طراحی یک عنصر با بینهایت حالت با Variants در Figma

5 پلاگین فوق العاده کاربردی Figma 2021 – قسمت اول

5 پلاگین فوق العاده کاربردی Figma 2021 – قسمت دوم

آموزش جامع طراحی Adobe Xd – محیط ظاهری و آرتبورد ها – قسمت اول

آموزش طراحی شکل های مختلف و تنظیمات آنها در Adobe Xd – قسمت دوم

آموزش ابزار متن و فارسی نویسی در Adobe Xd – قسمت سوم

آموزش کار با تصاویر و ماسک کردن در Adobe Xd – قسمت چهارم

آموزش طراحی آیکان با Pathfinder در Adobe Xd – قسمت پنجم

آموزش Adobe XD – معرفی 5 پلاگین فوق العاده کاربردی – قسمت دوم

معرفی 5 پلاگین فوق العاده کاربردی برای Adobe Xd- قسمت اول

آموزش Adobe Xd -‌ یک دکمه برای همه جا در طراحی رابط کاربری

10 افزونه فوق العاده کاربردی برای طراحان رابط کاربری

آموزش UI/UX : طراحی رابط کاربری را از صفر چطور و از کجا یاد بگیریم؟

آموزش UI/UX : وایرفریم چیه و چطور آن را طراحی کنیم؟

چطور طرح‌ رابط کاربری را در اختیار برنامه نویس و کارفرما قرار دهیم؟

لندینگ پیج چیست و چطور باید رابط کاربری UI/UX آن را طراحی کرد؟

اصطلاحات طراحی رابط کاربری – بخش اول: رنگها

آموزش UI/UX : اصول طراحی رابط کاربری برای تلویزیون

 

حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 241

پاسخی بگذارید