ادوبی فیگما را خرید! چه اتفاقی برای دیزاینرهای ایرانی خواهد افتاد؟

ادوبی فیگما را خرید! چه اتفاقی برای دیزاینرهای ایرانی خواهد افتاد؟
ادوبی فیگما را خرید! چه اتفاقی برای دیزاینرهای ایرانی خواهد افتاد؟

ادوبی فیگما را خرید! چه اتفاقی برای دیزاینرهای ایرانی خواهد افتاد؟

خوب چند روز پیش بود که ادوبی اعلام کرد که نرم افزار فیگما رو به قیمت 20 بیلیون دلار بصورت نقد و سهام خریداری کرده و میشه گفت یکی از رقیب های ادوبی ایکس دی رو مال خودش کرده است.

حالا میخوایم بببینم که این خرید چه تاثیراتی بر روی کاربران فیگما که اکثرا همون دیزاینرها هستند داره

اول این رو بگم که 20 بیلیون دلار واقعا پول زیادی هست و میشه گفت یک فروش خوب برای فیگما و یک خرید نسبتا خوب برای ادوبی هست.

 

ادوبی با این خرید چه چیزهایی را بدست می آورد؟

حالا ادوبی با این خرید در واقع نه تنها این ابزار رو خریده بلکه تمامی حقوق مادی و معنوی هر چیزی که مربوط به فیگما هست رو هم در اختیار میگیره که میشه به تکنولوژی ها و سیستم هایی که فیگما رو بصورت وب اپ و با این سرعت خوب قابل اجرا کرده هم اشاره کرد.

در ادامه همه این موارد رو به زیرساخت و تکنولوژی های خودش یعنی ادوبی کریتیو کلود اضافه میکنه و برعکس.

یعنی همونطور که ادوبی در کنفرانس سالانه اش نشون داد داره بصورت تدریجی همه نرم افزارهاش رو بصورت وب اپ در میاره، در نتیجه دیگه شما در آینده نرم افزاری رو روی سیستمتون نصب نمیکنید و مثل نمونه ای که ادوبی نشون داد یعنی فتوشاپ آنلاین خیلی راحت وارد سایت میشید و کارهاتون رو انجام میدید.

خوب تا اینجا کار شاید یکم متوجه اتفاقات ناخوشایندی که در آینده قرار هست بیافته شدید و اونم اینه که دیگه شما برای کار با آخرین نسخه فتوشاپ یا ایلوستریتور یا هر کدوم از برنامهای دیگه ادوبی باید حق اشتراک پرداخت کنید و این رو به موانعی که ما برای دسترسی به این سرویس ها از داخل ایران داریم هم اضافه کنید.

 

خوب فعلا نگران نباشید چون چندین سال طول میکشه و شما از معمولا میتونید از آخرین نسخه نرم افزارهایی که تا اون زمان منتشر شده اند هم استفاده کنید. این نگرانی ها رو بگذارید برای همون موقع و بیاید برگردیم به همون قضیه فیگما

بحثی که هست اینه که ادوبی دیگه نیازی نیست برای بخش ابزارهای دیزاین اینترفیسش چندسال صبر کنه که اونا رو ببره بر روی زیر ساخت خودش چون فیگما در همین الان هم داره بصورت وب بیس اجرا میشه، یعنی کاملا مبتنی بر وب هست و یک نرم افزار آفلاین نیست.

 

فیگما چه چیزهایی را از ادوبی دریافت می کنه؟

حالا همونطور که قبلا گفتم این ادغام یک سری تکنولوژی های ادوبی رو هم در اختیار فیگما قرار میده و اون رو خیلی قدرتمند تر میکنه که از جمله میشه به تکنولوژی های 3 بعدی، وکتور، تکنولوژی های مربوط به ساخت، ویرایش و کار با تصاویر، تکنولوژی مربوط به تایپوگرافی، تکنولوژی های مربوط به ویدیو و موارد دیگه ای اشاره کرد.

 

آیا تکنولوژی های ادوبی باعث سرعت رشد فیگما می شود؟

با اینکه اینا خیلی وسوسه کننده هستن و به نظر خوب میاد ولی ممکنه سرعت پیشرفت فیگما رو کند کنه. چطور این اتفاق ممکنه؟

خوب تا اینجای کار تمرکز فیگما بر روی دیزاین اینترفیس و پروداکت دیزاین بوده و همینم باعث رشد و پیشرفتش شده، یعنی تمرکز کرده روی یک بخش از صنعت دیزاین؛ با این وجود اگر تکنولوژی های مختلفی که ادوبی داره رو بخواد وارد فیگما کنه، دیگه تمرکزشون روی پروداکت دیزاین نیست و سرعت پیشرفتشون کم میشه

و ممکنه حتی طوری بشه که یک نرم افزار جدید بیاد و از اونا بزنه جلو( همین اتفاق برای ادوبی ایکس دی افتاد و فیگما اومد هم از اون و هم از اسکچ زد جلو)

با این وجود گفتن که تیم فیگما بصورت مستقل به پیشرفتش ادامه میده و از تکنولوژی های ادوبی هم می تونه استفاده کنه.

 

ادوبی الان دو ابزار دیزاین اینترفیس داره، چه اتفاقی براشون میافته؟

خوب ممکنه بگید خوب ادوبی که ایکس دی رو داشت، حالا هم که فیگما رو داره. قراره چه اتفاقی بیافته؟

واقعیتش نمیدونم در آینده چه اتفاقی ممکنه بیافته ولی دوتا سناریو رو من میبینم

1- هر دو محصول بصورت جدا به پیشرفتشون ادامه میدن و در بازار هم تبلیغ میشن که هر کسی دوست داشت از هر کدوم استفاده کنه (که این رو بعید میدونم چون به ضرر ادوبی هست)

2- تیم ایکس دی با فیگما مرج و ترکیب میشه و ویژگی های ایکس وارد فیگما میشه (یا برعکسش) که این خیلی خوبه. پس دوتا اتفاق میافته اینجا و اونم اینه که یکی از این نرم افزارها از بین میره و ترکیب میشه در اون یکی که احتمالش خیلی زیاده

 

چه اتفاقی برای ما که داخل ایران هستیم میافته؟

سوالی دیگه ای که پیش میاد برای کسانی که در ایران زندگی میکنن و شغلشون وابسته به فیگماست چه اتفاقی میافته؟

جواب این سوال رو من در کانال تلگرامم همون شب نوشتم که اگر عضو نیستید میتونید اونجا هم عضو بشید.

مسئله ای که هست شرکت ادوبی در امریکاست و طبق قانون اون کشور داره فعالیت میکنه و خیلی از سرویس هاش برای ما در ایران قابل دسترسی نیست چون که تحریم هستیم که مهمترین اون سرویس ادوبی کریتیو کلود است که زیرساخت و پل ارتباطی همه ی نرم افزارهای ادوبی رو تشکیل میده.

حالا اتفاقی که میافته اینه که با این خرید، زیرساخت نرم افزار فیگما در چند ماه منتقل میشه بر روی زیرساخت شرکت ادوبی و از اونجایی که ما تحریم هستیم، به احتمال زیاد دیگه برای دسترسی به فیگما و پروژه ها تون باید از فیلترشکن و نرم افزارهای تغییر آیپی استفاده کنید.

از طرفی از اونجایی که ابزار فیگما یک نرم افزار وب اپ هست یعنی تحت وب داره اجرا میشه، در هر لحظه ممکنه دسترسی شما به اکانت و در نتیجه به پروژه ها تون قطع بشه.

پس بعد از انتقال کامل بر روی زیرساخت های ادوبی کریتیو کلود حتما حواستون باشه که با احتیاط بیشتر با فیگما کار کنید و پروژه های هاتون رو دائما بصورت Local یا افلاین بر روی سیستم خودتون ذخیره کنید.

 

البته فکر نکنید که این اولین بار هست که ادوبی اینطور سرویس هایی که رقیبش هستن رو خریداری میکنه بلکه در گذشته هم شرکت ماکرومدیا و ابزارهایی مثل فری هند، فایرورکس، فلش و … رو خریداری کرده و متاسافانه آینده خوبی در انتظارشون نبود.

من هنوزم هم باورم نمیشه ادوبی این کار رو کرده ولی قبلا پیش بینی میکردم یک روز ادوبی احتمالا این کار رو میکنه. شما چی فکر میکنید در مورد این خرید؟

 

در بخش کامنتها نظرتون رو برام بنویسید، از این اتفاق خوشحال هستید؟ ناراحتید؟ و میخواید چکار کنید؟

 

همچنین یادتون نره که کانال من رو سابسکرایب کنید و این مطلب رو برای دوستانتون هم ارسال کنید تا طراحان دیگری هم که از فیگما استفاده میکنن از این خبر مطلع بشن و خودشون رو برای آینده فیگما به همراه ادوبی آماده کنن.

 

با من همراه باشید.

 

حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 239

پاسخی بگذارید