دسترسی پذیری یا Accessibility در طراحی UI/UX چیست؟

دسترسی پذیری یا Accessibility در طراحی UI/UX چیست؟
دسترسی پذیری یا Accessibility در طراحی UI/UX چیست؟

در این ویدیو من میخوام یک بخش حیاتی از پروسه UX Design را به شما آموزش بدهم که براحتی اکثر طراحان اون رو نادیده می گیرند و آن هم دیزاین با ذهنیت Accessibility یا دسترسی پذیری است.

با من همراه باشید.

 

محتوا پنهان

 

در آموزش دسترسی پذیری یا Accessibility در طراحی UI/UX چه مواردی بررسی می شود؟

محتوای فیلم آموزشی دسترسی پذیری یا Accessibility:

  1. 00:43 | Accessible Design چیست؟
  2. 01:22 | تکنولوژی کمکی Screen Reader چیست؟
  3. 02:19 | تکنولوژی Screen Magnifire چیست؟
  4. 02:59 | تکنولوژی Switch Control چیست؟
  5. 03:40 | Closed Captioning چیست؟
  6. 05:00 | آیا حتما باید سرویس ما از Accessibility پشتیبانی کند؟
  7. 06:40 | آیا Accessible Design فقط برای معلولان مفید است؟
  8. 07:02 | Microsoft Inclusive Design چیست؟
  9. 07:13 | انواع مختلف معلولیت ها چیست؟
  10. 09:18 | طراحان UI و Accessibility
  11. 09:44 | دسترسی پذیری چه فواید دیگری دارد؟
  12. 10:18 | اثر Curb-Cut در Accessibility چیست؟
  13. 11:14 | فواید Accessibility برای بیزینس ها چیست؟
  14. 12:00 | دسترسی پذیری و بهینه سازی وبسایت ها SEO
  15. 12:17 | آیا دسترسی پذیری باعث کاهش نوآوری می شود؟
  16. 13:02 | امکانات پرطرفدار دسترسی پذیری در گوشی های موبایل
  17. 13:25 | چطور محصول ما از Accessibility پشتیبانی کند؟

 

 

(برای دیدن این ویدیو باید VPN شما روشن باشد. بعد از روشن کردن VPN یا فیلترشکن، بر روی لینک زیر بزنید و در یوتیوب ویدیو را تماشا کنید)

YouTube ویدئو

دسترسی پذیری یا Accessibility در طراحی UI/UX چیست؟

 

چطور در دوره های آموزشی طراحی شما ثبت نام کنیم؟

از جمله این دوره ها که در حال ضبط و آماده سازی است می توان به

  1. آموزش طراحی تجربه کاربری – UX Design
  2. آموزش صفحه آرایی کتاب، مجله و روزنامه با ایندیزاین
  3. آموزش طراحی گرافیک با فتوشاپ 

 

این دوره ها در حال آماده سازی است اما شما می توانید با ثبت ایمیل خود از طریق لینک زیر در این دوره ها پیش ثبت نام کنید.

کسانی که قبل از انتشار دوره ها ایمیل خودشان را ثبت می کنند، از امتیاز هایی برخوردار می شوند.

 

Accessible Design یا دسترسی پذیری چیست؟

Accessible Design یک پروسه دیزاین است که در آن شما نیازمندی های یک فرد ناتوان یا معلول را در کار با سرویس تان در نظر می گیرید. داشتن همدلی با کاربران به این معنی است که شما به خاطر داشته باشید که همه افراد قادر نیستند از وب یا سرویس شما به یک شکل استفاده کنند.

 

تکنولوژی‌های کمکی برای استفاده معلولان در صفحات وب

بعضی کاربران به تکنولوژی های کمکی نیاز دارند تا به آنها کمک کند که بتوانند به وب دسترسی داشته باشند.

از جمله تکنولوژی های کمکی معمول که شما ممکن است آنها را دیده باشید می توان به 

  1. Screen reader ها یا برنامه ای که محتوای وب را بلند می خواند تا به کسانی که دچار معلولیت بینایی هستند کمک کند.
  2. Screen Magnifires یا بزرگنمایی صفحه که به افراد دچار ضعف بینایی کمک می کند تا بتوانند محتوای درون صفحه را بزرگ و خوانا کنند.
  3. Switch Controls که به افراد دارای معلولیت حرکتی کمک می کند تا بتوانند سایت شما را بدون استفاده از صفحه لمسی، موس یا کیبرد کنترل کنند و در واقع با آن کار کنند.
  4. Closed Captioning که به افراد ناشنوا و کم شنوا و یا بصورت کلی کسانی که اختلال شنوایی دارند کمک می کند تا بتوانند ویدیو ها را بهتر درک کنند.

 

آیا حتما سرویس ما باید از Accessibility پشتیبانی کند؟

این که شما بیایید و محتوایی که دارید را برای همه ی کاربران accessible یا قابل دسترسی بکنید، نه تنها یک کار درست است بلکه در قانون در مورد آن صحبت شده و شما باید حتما سایت یا سرویس تون برای همه ی افراد accessible باشد (البته قانون اروپا و آمریکا بیشتر)

در آمریکا در قانونشون اینطور بیان شده که وبسایت ها و اپلیکیشن ها، مثل یک فضای رفت و آمد عمومی هستند. در نتیجه اگر شما سرویس آنلاینی را طراحی کنید که ویژگی ها و قابلیت های Accessible را برای آن پیش بینی نکرده باشید، مثل این است که مثلا برای کتابخانه ای که راه ورود به آن از طریق پله است، برای افراد معلول رمپ یا مسیری برای رفتن به داخل کتابخانه با ویلچر در نظر نگرفته باشید.

در نتیجه شما قانون را رعایت نکردید و به احتمال زیاد ممکن است از شما شکایت شود.

با این وجود متاسفانه طراحی accessible در پروسه ی دیزاین از اولویت کمتری برخوردار هست و یا اینکه بصورت کلی فراموش می شود.

 

برای جلوگیری از این اتفاق بیاید بعضی از صحبت ها و افسانه هایی که در مورد دسترسی پذیری گفته می شود را با هم بررسی کنیم.

 

آیا دیزاین accessible فقط برای افرادی که معلولیت دائمی دارند مفید و سودمند است؟

مایکروسافت شرکتی است که به بحث دسترسی پذیری در سرویس ها و محصولاتش خیلی دقت می کنه و حتی دیوایس های مختلفی برای افراد معلول طراحی کرده که به عنوان مثال بتوانند با آن بازی کنند و یا اینکه بتواننند بر محیط اطرافشان آگاه باشند.

این تصویری که شما مشاهده می کنید صفحه ای از داکیومنت Microsoft Inclusive Design 101 هست که شما می توانید فایل PDF آن را با وارد کردن ایمیل خود در قسمت زیر در صندوق ایمیل خود براحتی دریافت کنید.

 

در این PDF همانطور که می بینید انواع مختلف معلولیت را نشان داده است که ممکن است یک نفر به هر دلیل فقط بتواند از یک دستش برای کار با موبایل از آن استفاده کند. و به عنوان مثال در ردیف اول شما می توانید این را در نظر بگیرید که یک نفر یک دستش دارای معلولیت دائمی باشد و دیگران به دلایلی مثل شکستگی دست و یا اینکه فقط با یک دستشتان بتوانند با موبایل کار کنند چون با دست دیگرشان فرزندشان را در دست گرفته اند!

این معلولیت موقت و بر اساس موقعیت و شرایط فرد می تونه بر روی کل کاربران شما تاثیر بگذارد؛ نه آنهایی که دارای معلولیت دائمی مثل توانایی دیدن، شنیدن، حرکت کردن، فکر کردن و یا ارتباط برقرار کردن هستند.

پس جواب مورد اول این شد که دسترسی پذیری در واقع به سود همه ی کاربران است و حالا ممکن است کاربرد آن برای گروهی با معلولیت دائمی باشد و یا اینکه معلولیت موقت و یا در شرایط خاص.

در واقع من نیز در دوره آموزش جامع دیزاین رابط کاربر Learnuix به نکات مختلفی برای طراحی Accessible با استفاده از UI Design اشاره کردم که دو مورد را در ویدیو آموزشی مشاهده می کنید.

همانطور که ویدیو مشاهده کردید طراحان UI موارد مختلفی را برای افزودن قابلیت Accessbility به طرحشان استفاده می کنند و یا اینکه با تست های مختلفی نسخه های قبل را اصلاح می کنند.

در نتیجه اگر شما علاقه دارید که در دوره آموزش جامع دیزاین رابط کاربری شرکت کنید می توانید به وبسایت آن یعنی Learnuix.ir مراجعه کنید.

ولی آیا این تنها سومندی Accessibilty است؟

در واقع حذف سد و موانع بین کاربران شما و محصولتان باعث میشه که بصورت کلی تجربه و کاربردپذیری یا Usability بهتری را ارائه کنید و این در واقع بخش مهمی از کار شما در حوزه دیزاین تجربه کاربر هست.

مفهوم accessbility مزایایی فراتر از این دارد که فقط افراد ناتوان بتوانند از آن استفاده کنند و در واقع با اصطلاحی آشنا می شویم به نام Curb-Cut Effect.

 

اثر Curb-Cut در دسترسی پذیری چیست؟

Curb-Cut در واقع اگر شما یک مسیر پیاده رو رو در نظر داشته باشید بعضی از قسمت این مسیر مانع اون برداشته شده تا افراد ناتوان با ویلچر بتوانند از آن وارد پیاده رو بشوند و یا اینکه خارج بشوند.

با این وجود این کار باعث شد که زندگی برای کسانی کالسکه دارند نیز راحت شود؛ حالا کالسکه می تونه برای جا به جایی راحتر فرزند خردسالشون باشه و یا اینکه کالسکه ای برای جا به جای خرید هایی که از فروشگاه انجام داده اند.

بطور مشابه زیرنویس فیلم ها یا video caption برای افراد ناشنوا خیلی ضروری هست، با این وجود دیگر افراد و کاربران نیز از آن می توانند برای دیدن ویدیویی در یک اتاق شلوغ و پر سر و صدا استفاده کنند، در نتیجه آنها نیز براحتی می توانند محتوا و کلمات گفته شده در ویدیو را متوجه شوند.

 

دیگر مزایای Accessible Design چی هست؟

در واقع اگر سرویس یا محصول شما دارای قابلیت accessible باشد، شما می تونید آن را سرویس به طیف گسترده تری از کاربران ارائه دهید و در نتیجه شما مشتریان بیشتری دارید و سود بیشتری نصیب بیزینس تون می شود.

بر اساس آماری که در سال 2011 گرفته شده، در جهان بیش از یک میلیارد نفر یا به عبارتی حدود 15% از مردم دنیای شکلی از ناتوانی و معلولیت را دارند. حذف آن ها در استفاده از سرویس یا محصول شما و بصورت کلی از بیزینس شما منطقی نیست چون جمعیت زیادی را تشکیل می دهند.

Accessibility و تاثیر آن در SEO وبسایت ها

مورد بعد وبسایت هایی که کد آنها استاندارد accessbility را پشتیبانی می کند، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتر و بالاتری را دریافت می کنند و در نتیجه محصول شما توسط کاربران خیلی سریعتر دیده می شود.

 

آیا Accessible دیزاین باعث کاهش خلاقیت و نوآوری می شود؟

در واقع اکثر نوآوری ها برای کسانی انجام می گیرد که دارای نوعی از معلولیت هستند. به عنوان مثال اولین ماشین تایپ در ایتالیا و در اوایل قرن 19 به عنوان ماشین نوشتن حروف برای نابینایان اختراع شد.

Vint Cerf یک دانشمند ناشنوا علوم کامپیوتر آمریکایی بود که برای برقراری تماس با تلفن مشکل اساسی داشتو نمی توانست از آن استفاده کند. در واقع Vint Cerf کسی بود که بعدا ها در سال 1973 پروتکلی ایجاد کرد که کامپیوتر ها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و به عبارتی اینترنت فعلی که ما از آن استفاده می کنیم بر پایه ی آن ساخته شده است.

حتی ویژگی های خیلی پراستفاده در گوشی های موبایل نیز مثل تکمیل خودکار حروف که بیشتر در موتور های جستجو مثل گوگل و یا در کیبورد های جدید مثل G board و یا Swift Key  اونا رو دیدیم یا اینکه دستیار های صوتی مثل گوگل اسیستنت و سیری در واقع در ابتدا برای کمک به افرادی که دچار معلولیت های حرکتی بودند اختراع شده اند.

 

پس اگر شما میخواهید با پشتیبانی از دسترسی پذیری یا Accessbility محصول بهتری درست کنید باید از یک سری اصول و قوانین که بصورت بین المللی تعیین شده است پیروی کنیم.

و در ویدیوهای بعدی بیشتری در مورد این قوانین صحبت می کنم.

 

این ویدیو در واقع جزئی از دوره آموزش جامع دیزاین تجربه کاربر LearnUIX.ir است که بزودی آماده می شود و شما می توانید با ثبت ایمیلتان در Learnuix.ir از انتشار آن مطلع شوید.

و همچنین شما می توانید تا زمان آماده سازی آن در دوره ی دیزاین رابط کاربر شرکت کنید و علاوه بر رفع مشکلات کاربر توسط UI Design به نکات مختلفی که برای  Accessbility در دیزاین رابط کاربر و در بخش های مختلف این دوره به آن اشاره می کنم دسترسی داشته باشید.

 

گروه تلگرام برای بحث و تبادل نظر در حوزه دیزاین رابط و تجربه کاربری

این گروه تلگرامی با هدف رفع اشکال و راهنمایی طراحان UI/UX و طراحان محصول ایجاد شده است. برای عضویت در این گروه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

عضویت در گروه تلگرام UIXFamily

 

 

کانال تلگرام برای معرفی کتاب ها و نکات کاربردی و آموزش های مختلف

شما می توانید با عضویت در کانال تلگرامی AsteriXarts به محتوای تخصصی در حوزه دیزاین و به خصوص UI/UX دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

عضویت در کانال تلگرام AsteriXarts

 

 

آموزش های اختصاصی طراحی در اینستاگرام

همچنین شما می توانید با دنبال کردن کانال AsteriXarts در اینستاگرام، به محتوا تخصصی در حوزه دیزاین، بیزینس، فریلنسینگ و … دسترسی داشته باشید. برای دنبال کردن کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دنبال کردن AsteriXarts در اینستاگرام

 

 

خبرنامه هفتگی دیزاین شامل مقالات، آموزش ها و منابع کمکی طراحی

بهترین مقالات، فیلم های آموزشی در حوزه دیزاین و به خصوص UI/UX و منابع کمکی طراحی را هر پنجشنبه در ایمیل خود داشته باشید.

برای عضویت در این خبرنامه می توانید از طریق فرمی که در پایین همین صفحه قرار دارد، ثبت نام کنید و یا اینکه از طریق لینک زیر در وبسایت DexignerNews عضو خبرنامه شوید.

عضویت در خبرنامه هفتگی دیزاین Dexigner News

 

 

طراحی رابط کاربری ( UI/UX ) را از صفر از کجا یاد بگیرم؟

شما می توانید با عضویت در کانال یوتیوب من آموزش های دیگر طراحی رابط و تجربه کاربری ( UI / UX ) را دنبال و یاد بگیرید.

عضویت در کانال آموزشی یوتیوب : Youtube.com/AsteriXarts

اگر سوالی در مورد طراحی رابط کاربری UI داشتید، می توانید در قسمت نظرات بپرسید تا به آن ها جواب دهم.

 

 

 

[newsletter-pack newsletter=’8661′]

 

 

 

نمونه کارهای طراحی رابط و تجربه کاربری ( UI/UX )

3 تا از مهمترین منابع نمونه کارهای طراحی رابط کاربری یعنی دریبل، بیهنس و اینستاگرام هست که شما می توانید کارهای مختلف طراحی رابط و تجربه کاربری را ببینید و از آن ها برای استفاده در کارهای خود ایده بگیرید.

همچنین می توانید نمونه کارهای من را ببینید و من را در این شبکه ها دنبال کنید.

  1. Dribbble.com/iHMahmoodi
  2. Behance.net/iHMahmoodi
  3. Instagram.com/iHMahmoodi

 

 

در آموزش ” تفکر طراحی یا Design Thinking چیست و چطور در طراحی UI/UX از آن استفاده کنیم؟ “ شما روشی را یاد گرفتید که بوسیله آن و در 5 مرحله می توانید انواع مسائل و مشکلات دنیای دیجیتال و غیر دیجیتال را بوسیله آن حل کنید.

همچنین برای اینکه قسمت های بعدی آموزش های طراحی رابط و تجربه کاربری UI  و UX را از دست ندهید می توانید علاوه بر عضویت در خبرنامه وبلاگ، در کانال یوتیوب نیز عضو شوید تا از جدیدترین فیلم های آموزشی ما سریعا مطلع شوید.

 

در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات بپرسید و حتما جواب خواهم داد.

عضویت در کانال آموزشی: Youtube.com/AsteriXarts

در صورتی که این ویدیو برای شما مفید بود, لطفا با دوستانتون در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

نظر شما در مورد آموزش ” تفکر طراحی یا Design Thinking چیست و چطور در طراحی UI/UX از آن استفاده کنیم؟ ” چیست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید که به چه موضوعی بیشتر در حوزه طراحی UI و UX علاقه دارید تا بیشتر در مورد آن محتوای آموزشی تولید شود.

 

لینک آموزش ها و مقالات فارسی دیگر طراحی رابط کاربری ( UI/UX ) در وبلاگ من:

آموزش طراحی UI/UX با Figma از صفر در 30 دقیقه با مثال کاربردی

آموزش جامع Figma – کار با ابزارها و محیط فیگما 2021 – قسمت اول

آموزش جامع Figma – کار با پنل Design در فیگما 2021 –قسمت دوم

10 ترفند فوق العاده کاربردی فیگما 2021 – قسمت اول

آموزش طراحی یک عنصر با بینهایت حالت با Variants در Figma

5 پلاگین فوق العاده کاربردی Figma 2021 – قسمت اول

5 پلاگین فوق العاده کاربردی Figma 2021 – قسمت دوم

آموزش جامع طراحی Adobe Xd – محیط ظاهری و آرتبورد ها – قسمت اول

آموزش طراحی شکل های مختلف و تنظیمات آنها در Adobe Xd – قسمت دوم

آموزش ابزار متن و فارسی نویسی در Adobe Xd – قسمت سوم

آموزش کار با تصاویر و ماسک کردن در Adobe Xd – قسمت چهارم

آموزش طراحی آیکان با Pathfinder در Adobe Xd – قسمت پنجم

آموزش Adobe XD – معرفی 5 پلاگین فوق العاده کاربردی – قسمت دوم

معرفی 5 پلاگین فوق العاده کاربردی برای Adobe Xd- قسمت اول

آموزش Adobe Xd -‌ یک دکمه برای همه جا در طراحی رابط کاربری

10 افزونه فوق العاده کاربردی برای طراحان رابط کاربری

آموزش UI/UX : طراحی رابط کاربری را از صفر چطور و از کجا یاد بگیریم؟

آموزش UI/UX : وایرفریم چیه و چطور آن را طراحی کنیم؟

چطور طرح‌ رابط کاربری را در اختیار برنامه نویس و کارفرما قرار دهیم؟

لندینگ پیج چیست و چطور باید رابط کاربری UI/UX آن را طراحی کرد؟

صطلاحات طراحی رابط کاربری – بخش اول: رنگها

آموزش UI/UX : اصول طراحی رابط کاربری برای تلویزیون

حسین محمودی
حسین محمودی

حسین محمودی هستم، طراح محصول و UI/UX، طراح گرافیکی، صفحه آراء.
تصمیم گرفتم مطالبی در زمینه های مختلفی که بهشون علاقه دارم رو در اینجا قرار بدم که از جمله میشه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و صفحه آرایی اشاره کرد.

مقاله‌ها: 241

پاسخی بگذارید